En sista semester

Robinas är ett äldre par som levt ett långt lyckligt liv tillsammans. Åldern börjar dock ta ut sin rätt och de bestämmer sig för att dra iväg på en roadtrip i sin gamla husbil genom hela USA innan det är för sent. De söker efter de bortglömda, övergivna vägarna från Route 66 och deras slutdestination är Hemingways hus. Ella är den drivande i förhållandet men mest för att John lider av Alzheimers och ibland får för sig att göra de mest tokiga saker. Ella har sina egna demoner. Detta är en varm berättelse om livet och ålderdomen.

Originaltitel The Leisure Seeker
Regissör Paolo Virzì
Manus Paolo Virzì, Stephen Amidon, Francesca Archibugi, Francesco Piccolo
Genre Drama, Komedi, Romantik, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Helen Mirren, Donald Sutherland, Christian McKay, Janel Moloney, Dana Ivey, Dick Gregory, Leander Suleiman, Ahmed Lucan, Gabriella Cila, David Silverman, Lucy Catharine Haskill, Joshua Hoover, Kirsty Mitchell, Mylie Stone, Robert Pralgo, Joshua Mikel

KyLLo
2022-02-09
Välspelad och fina miljöer. I övrigt känns det som att jag har sett det så många gånger förr. Ett omaka äldre par med en tjurig gubbe och överentusiastisk tant. Många upprepningar och när det väl blir dramatiskt blir det tillgjort och i fånigaste laget. Sedan ett förutsägbart slut på det.
mammene
2022-01-25
En roadtrip med två "gamlingar" är ju trevligt bara det, dessutom med två så stabila skådespelare. Att den rutt de tar är mycket vacker är ju inte fel, att sedan se deras invanda ritualer efter ett helt liv ihop är mycket gulligt. Lite allvar smyger sig in, men främst är det en film att bara följa med i.
Dream
2022-01-19
Kul och tragisk på samma gång, men slutet är nog bäst. Tror man fick sig en inspiration ifall man hamnar i samma situation. Hellre det än att bli en grönsak! Dock är det en sådan film man ser en gång men aldrig igen så betyg 3 räcker.
Rele
2022-01-19
En film med budskap och aktuellt innehåll. Båda Helen Mirren och Donald Sutherland är väldigt duktiga skådespelare. Mitt betyg en fyra:
svältaren
2022-01-18
Nej, det här funkar inte, tyvärr. Underligt nog är varken Mirren eller Sutherland övertygande i sina roller. Tacka vet jag The Father.
Christofer
2019-04-05
Väldigt fint samspel mellan Mirren/Sutherland, men manuset räcker inte till för att det ska bli mer än en axelryckning trots någon fin scen här och där.
asasae
2018-11-26
En bra film. Inte strålande, men väldigt bra och fin. Trevligt med Florida och alla palmer. Jag längtar tillbaka!
jonbo
2018-07-09
Får man Mirren o Sutherland i samma film skulle man ju kunna se till att det inte blir en förutsägbar sås av allt ihopa.
Nalleman
2018-04-04
Gillar denna skarpt! Bra skådespelare och fina USA-miljöer.