2.7

The Last Circus

En ultravåldsam allegori över Spaniens förflutna. Javier bevittnade som pojkvasker det spanska inbördeskriget från första parkett och såg sin far falla offer för Francos regim. Många år senare får han jobb på en cirkus och förälskar sig i akrobaten Natalia, som dock redan tjingpaxats av den sadistiske fylleclownen Sergio ? en fascistisk typ som väcker dåliga barndomsminnen till liv.

Originaltitel Balada triste de trompeta
Alternativ titel A Sad Trumpet Ballad
Regissör Álex de la Iglesia
Manus Álex de la Iglesia
Genre Komedi, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Carlos Areces, Antonio de la Torre, Carolina Bang, Manuel Tallafé, Alejandro Tejerías, Manuel Tejada, Enrique Villén, Gracia Olayo, Sancho Gracia, Santiago Segura, Fernando Guillén Cuervo, Jorge Clemente

DukeIgthorn
2016-10-23
Filmen blir bättre om man ser att den är en allegori över spanska inbördeskriget och åren som följde. Den glada clownen är fascismen, den ledsna clownen är socialismen, och de slåss om kvinnan i rött som är Spanien.
Rockbabydoll
2013-07-14
börjar smått lovande, bra foto och lämnar möjligheterna öppna för vart historien ska gå. Men efter det går den vilse.
Noseman2005
2013-03-22
Annorlunda, men med en väldigt lång och betygssänkande svacka i mitten. Landar på en trea.
JimCarrey
2013-02-14
Tycker den här filmen har lite liknande problem som "Underground". Lite spretig som andra redan påpekat vilket gör att det inte går att ge nått högre betyg. Men otroligt snygg och bitvis rolig. Absurt
schramm
2012-08-04
The Dark Knight meter Santa Sangre låter förmodligen roligare än det visade sig vara. Álex de la Iglesia är absolut ingen Jodorowsky eller Nolan, utan ger oss en film utan innehåll eller finess. Visst är det lite kul att se en galen clown gå berserk i Madrid, men jag kommer på mig själv att sväva iväg i tankarna och har stundtals tråkigt, trotts all idioti som händer på tvn. Svag tvåa. Och då menar jag svag!
#54
2012-02-06
Se Freaks (1932) av Tod Browning istället.
väggar
2011-12-20
Hiskeligt tråkig.

2011-11-04
Löjligt. "Åh, hur kan vi på bästa sätt få med så mycket skit som möjligt innan tittarna inser att vi driver med dom" misstänker jag att manusskrivare och regissör satt och diskuterade. Totalt slöseri med min tid.
Kimchi
2011-08-27
En fantastisk upplevelse på många sätt och vis. Skruvad, absurd, grotesk och stundtals ultravåldsam politisk satir med ett fantastiskt foto. Dess bister ligger främst i att regissören haft vissa problem att avgränsa sig. Men det kan man ha överseende.
JWolff
2011-08-25
Förlorar mitt intresse då vansinnet fortgår för inget annat än vansinnets skull.