2.7

The Last Castle

En flerfaldigt dekorerad general döms i krigsrätt till ett långt fängelsestraff. Fängelset han kommer till är ett av de mest välbevakade i landet och drivs av den hänsynslöse vaktchefen Winter. Konflikten mellan de båda männen trappas upp när generalen bestämmer sig för att uppvigla de andra internerna mot Winter.

Originaltitel The Last Castle
Regissör Rod Lurie
Manus Graham Yost, David Scarpa
Genre Drama, Action, Thriller, 2000-tal
Skådespelare James Gandolfini, Robert Redford, Mark Ruffalo, Steve Burton, Delroy Lindo, Paul Calderon, Jeremy Childs, Clifton Collins Jr, George W Scott, Brian Goodman, Michael Irby, Sam Ball

Andreas_
2021-08-05
Väldigt bra fängelsefilm med fantastiskt bra skådespelare, skillnaden här är väl att detta är ett militärt fängelse och inte ett klassiskt sådant, så lite annorlunda än en vanlig fängelsefilm blir det såklart, då reglerna är helt annorlunda, manuset i sig kanske inte är så mycket att hurra över utan det är skådisarna som gör filmen här, sen att jag är lite svag för just fängelsefilmer är väl en annan orsak varför jag gillade denna film, som faktiskt håller väldigt bra än idag, trots att det är 20 år sedan den kom. Robert Redford är som vanligt makalöst bra men det är ändå gamle mästerlige James Gandolfini som själ showen som vanligt, så synd att han inte är med oss längre, för den mannen kunde inte göra en dålig roll och speciellt inte när han fick spela en "bad guy" som här. Småroller för t.ex Mark Ruffalo och Clifton Collins jr som även dom gör riktigt bra ifrån sig, även gamle Delroy Lindo dyker upp på ett hörn, enda som egentligen är dåligt i filmen är trovärdigheten på många saker som händer och sker och det drar väl ner betyget en aning, hur man t.ex lyckas bygga en katapult i ett fängelse utan att bli upptäckt är ju i princip omöjligt och sådana detaljer stör ut en hel del, men filmen lyckas ändå att få en att bli fast, det är spännande, intressant och dramatiskt och oerhört välspelat hela vägen, trots att slutet spårar ut en del. Betyget landar på en svag 4:a för mig och gillar man fängelsefilmer eller är ett stort fan av James Gandolfini så måste man bara se denna.
mammene
2021-02-13
En film som är ämnad som en thriller, men jag tycker den efter hand blev mycket komisk och finalen var det mest roande och roliga. Kanske var det inte så man hade tänkt. Egentligen ville man mycket uppenbart visa vem som man skulle tycka illa om, och då också vem som var den ädle, men när man gör det så här öppet så blir det komiskt.
Portugallien
2017-01-19
Scrapop
2015-08-09
Måste säga att jag gillade The last castle. Har alltid gillat Robert Redford och Gandolfini samtidigt som jag är svag för fängelsefilmer. Det som däremot drar ner betyget är att allt är så tillrättalagt och uppenbart från början till slut. Trots att filmen är över två timmar lång tycker jag att man har en tendens att hasta igenom så att det dyker upp ett å annat "plot-hole". Tvåan i betyg är oundviklig.
badpanda1606
2015-03-29
Trots att jag gillade den mestadels så har jag svårt att ge ett annat betyg än en 2a. Det är nära 3an men nej...den är på tok för töntig/larvig ibland för att den ska få ett högre betyg
Harford
2015-03-26
Hyfsat fängelsedrama, men ska man se en bra fängelsefilm med Robert Redford så se hellre "Brubaker".
Afflicter
2015-03-01
Den här filmen skulle ha funkat så mycket bättre om man använt de första versionerna av manuset. Tyvärr verkar Hollywood ha satt in sitt veto och resultatet är nätt och jämt ok fängelseaction.
mokie76
2015-02-26
Gillar vanligtvis fängelsefilmer, men "The Last Castle" var bedrövlig!
Tatty
2015-01-09
Gillar filmer med fängelser och spänningen. James Gandolfini och Robert Redford spelar rollen riktigt bra. Det var det som gjorde filmen riktig spännande tycker jag. Kunde inte slita ögonen från filmen. Slutet var lite stark.
Rele
2015-01-08
En bra film. Robert Redford väldigt bra och många andra duktiga och kända skådespelare. Lite för mycket amerikanskt, men i alla fall ger jag en fyra.