3.9

The King of Kong

En dokumentär som följer tokiga tv-spelsfreaks som försöker slå världsrekord i det klassiska arkadspelet Donkey Kong.

Originaltitel The King of Kong
Alternativ titel The King of Kong: A Fistful of Quarters
Regissör Seth Gordon
Genre Dokumentär, 2000-tal

wasteoftime
2017-07-26
Första gången man såg den här, var det svårt att förstå besattheten som finns i kulten kring Billy Mitchell. Jag kan förstå den lite mer idag, även om jag aldrig kommer att förstå den fullt ut, av många anledningar. Det som slår mig mest när jag ser den idag är den totala sågningen utav Steve Wiebe, av hans egna fru. Jag förstår att det är för att måla bakgrunden mot vilken filmen utspelar sig, men hur många blir någonsin bäst i världen på något? Och spelar det egentligen någon roll när man har ett jobb och familj? Så klart kan det göra det, för vissa, men här är det ju uppskruvat till en miljard, ungefär. Och sedan snacket om att han var med i ett av de första grunge-banden i Seattle, så kanske det var, men det är väl ganska totalt irrelevant? Hursomhaver är det en kul film, om än, skruvad, sådär som verkligenheten bara kan vara.
Hogman
2016-07-05
Har spelat Donkey Kong mkt då det kom i början av 80-talet, en skön nostalgitripp att se denna film. Också spännande att se hur det skulle sluta, skulle den vidrige (som det framställs, men måste ligga mkt i det, allt går inte att vinkla) Billy Mitchell ställa upp el ej? Mkt underhållande.
BarryHero
2016-03-05
Vilka karaktarer. Har aldrig spelat Donkey Kong men daremot en hel del Pacman sa jag har anda forstaelse for passionen. Simpelt men genialskt spel. Donkey Kong ar sakert liknande. Underhallande narrativ men kanns lite val vinklad. Pa ett satt lite sorglig historia med.
2015-02-17
Dokumentären som ett hantverk är ju inte särskilt välgjord eller särskilt attraktiv att titta på och det faktum att jag själv inte spelar varken data-TV- eller Arcade-spel har också sin påverkan här. Det jag dock kan uppskatta och förstå är människors fokus och aningen beroende av något och sedan är rivaliteten mellan spelarna i denna dokumentär lite kul. Bra är det dock inte. 2+
Raimo_1985
2014-11-20
Ganska roligt, intressant men återigen, amerikanskt så det förslår. Det är bara en vinnare som räknas....
xpor
2014-11-01
Kul med inblick i hur turbonördarna fungerar!
Levyn
2014-10-05
Hur det än ligger till med Mr. Mitchell så blir den här filmen bara rörig och svår att ta till sig när fokus ligger på att få honom att framstå som en dryg, elak och självupptagen människa. Klippningen är alldeles för hafsig och följer ingen röd tråd.
Flonk
2014-09-08
LVX156: Är det därför han låter tittaren tro att Billy inte hälsar på Steve i arkadhallen. Att vi ska tro att han avskyr Steve när de hade egentligen hälsat på varandra minuten innan. Se Chasing Ghosts som kanske inte är lika underhållande men en bättre och mindre vinklad dokumentär.
Dele
2014-08-05
Högst underhållande, säkert ganska vinklad "dokumentär", som bjuder på mycket att fundera kring, för den som vill...
LVX156
2014-06-18
Flonk: Gordon har sagt att han tvärtom klippte bort en massa material ur filmen för att göra Mitchell mer mänsklig. Han sade att om han tagit med allt sjukt som Mitchell sade och gjorde så skulle ingen ha trott att filmen var på riktigt.