2.9

The King is Alive

En buss slutar fungera mitt i öknen. Passagerarna beslutar sig för att sätta upp pjäsen King Lear.

Originaltitel The King is Alive
Alternativ titel Dogme # 4 - The King is Alive
Regissör Kristian Levring
Manus Anders Thomas Jensen, Kristian Levring
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jennifer Jason Leigh, Romane Bohringer, Miles Anderson, David Bradley (II), David Calder, Bruce Davison, Brion James, Peter Khubeke, Vusi Kunene, Janet McTeer, Chris Walker, Lia Williams

2018-04-05
Oväntat intressanta personer och relationer ändå på det där lite speciella sättet men inte så det håller mitt intresse eller engagemang uppe eller som att det säger mig särskilt mycket.
2015-01-04
Det som är kul med denna Dogmafilm är att det finns en del kända engelska och amerikanska ansikten i rollistan. Kul är det att se bl.a. Jennifer Jason Leigh i rollistan. Lite synd är det att historien i denna filmen inte kan matcha sig med det intressanta med hela Dogmaidèn. Ta t.ex. filmen "Festen" där historien och idèn med Dogma fungerar så bra tillsammans att det skapar en helt fantastisk film. Kanske kan man beskriva denna film som mer intressant än bra.
Ihsahn
2014-02-16
Efter att ha sett de tre första dogme-filmerna så var förväntningarna ganska tydliga, men det här var något helt annat. Ingen säger "håll så keft", ingen danska, utan istället ett välspelat kammardrama. Jag tror dock att jag hade uppskattat det ännu mer om jag hade kunnat handlingen i king Lear bättre.
nathaliew
2012-10-16
kändes lite meningslös... har inte någon speciell story och den är rätt långtråkig.
srien
2010-10-05
Inte grymt skådespel. Man får ingen känsla alls för karaktärerna. Jag älskar dogmafilmer annars men den här hade verkligen ingenting av vad övriga dogmafilmer förmedlar.
Ola_Schubert
2010-04-22
Bättre än jag fasade för. Inte förvånande så var relationerna mellan människorna i gruppen betydligt mer intressant än teaterstycket vilket enbart kändes uppslyltat. En svag trea, duger som ströunderhållning.
Dele
2009-12-05
Misär och förfall som inte riktigt når fram.
2009-03-15
Börjar väldigt lovande och sista halvtimmen är kanon, men däremellan är det rätt så träligt. Grymt skådespel! (9-/15)
GinNTonic
2009-02-27
Trots att storyn inte är jätteintressant så väcker denna film väldigt många tankar. Gillar den.
apfigur
2008-07-30
Svag fyra. Engagerande, och snygg, dock rätt svagt manus på sina ställen.