BETYG
3.4
av 5
3.4
av 5
The Killing of Two Lovers
De har redan flyttat isär men David försöker desperat hålla liv i sitt förhållande med Niki. Hon dejtar däremot en ny man och vill egentligen inte träffa David mer än när han hämtar och lämnar de fyra barnen.
Originaltitel | The Killing of Two Lovers |
Regissör | Robert Machoian |
Manus | Robert Machoian |
Genre | Drama, 2020-talet |
Skådespelare | Clayne Crawford, Sepideh Moafi, Chris Coy, Avery Pizzuto, Barbara Whinnery |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 81 |
Filmnummer | 139389 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Tog ett tag för mig att vänja mig vid den lite torftiga stilen, ljuden som var högst närvarande när huvudpersonen körde runt, ett knarrande jag inte förstod syftet med. Det jag uppskattade var hur man fick fram det komplexa i att vara människa i olika roller och mot olika människor. Rörande att se David kämpa för att behålla relationen till barnen, men utan att det blev sentimentalt, det blev det aldrig, men samtidigt inte utan känslor.
Inramningen är bra med miljöerna och familjefokuset, men det blir väldigt mycket såpa när den enbart handlar om relationer. Stark tvåa.
En i många stycken klockren uppvisning i relationsdrama och dilemman om en familj i upplösning där alla på pappret gör allt rätt och man förstår alla inblandades synvinklar även om vi saknar bakgrundsinformation. Förvånansvärt starka rollprestationer för att vara lågbudgetproduktion. Filmen fokuserar vid sidan om berättelsen även på det rent visuella och filmteknik som på sätt och vis bidrar till en snyggare film men flyttar också fokus från själva berättelsen när man ibland sitter mer och funderar på teknikaliteter. Men betyget blir en klar 4;a.
En intressant karaktärsstudie där jag gillar det ensidiga perspektivet där vi strikt får följa den manliga huvudpersonen och hans försök att få någon ordning på situationen. Hans försök att vara en person när han interagerar med andra personer, men där andra sidor kommer fram när ingen annan ser på. Det är också intressant att fundera kring var filmen slutar i relation till var den startar, det känns som att filmen vill experimentera lite med publikens roll och hur våra sympatier egentligen fungerar när vi får följa en persons perspektiv så här. De nedgångna amerikanska småstadsmiljöerna som hela tiden är närvarande i bakgrunden ger även de en extra dimension utan att filmen explicit adresserar dem. Jag är inte helt övertygad av det visuella berättandet dock, och det känns lite som att man vill vara svåra mest för sakens skull. Mer krut borde ha lagts på innehållet, för det är ändå lite tunt handlingsmässigt, och riktigt djupt lyckas man aldrig borra ner sig i huvudpersonen och hans relationer till människorna runt omkring honom
gillar thrillerinslagen och 4:3-fotot som är både bestämt och lite hipp som happ. en tajt film.
Öppningen är fantastisk men det är svårt för filmen att leva upp till den resten av tiden. Ändå mycket bra och sevärd.