3.3

The Invader

Berättelsen om en afrikansk flykting vars resa börjar i Bryssel där han, likt många andra immigranter, söker en bättre plats i världen. I konfrontationen med det hårda samhället börjar han, sakta men oåterkalleligen, inkarnera våra värsta farhågor och bli det monster vi har skapat.

Originaltitel L'envahisseur
Alternativ titel The Invader
Regissör Nicolas Provost
Manus Giordano Gederlini, Nicolas Provost, François Pirot
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Stefania Rocca, Serge Riaboukine, Dieudonné Kabongo, John Flanders, Tibo Vandenborre, Isaka Sawadogo, Hannelore Knuts

Medlock
2015-11-01
Händelseutvecklingen är inte helt lätt att köpa och filmen skjuter över målet på flera plan. Rekommenderas inte.
WillyV
2013-12-01
Intressant, mörk och konsekvent i sin händelsekurva. Mest obehaglig till sist, Sawadogo gör en riktigt bra prestation. Full frontals och tunga sexscener ett annat plus. Dessvärre så känns den väl inte rätt igenom trovärdig, inte heller berör den inte tillräckligt för en fyra. Stark trea.
resegaranti
2013-08-11
Det här var bara en enda lång ursäkt för att få visa pornografi i de fina salongerna. Historien är ju totalt orealistisk och han verkar inte vara vidare insatt i flyktingars situation. Jag förstår inte hur det skall fungera som en kommentar till något som helst samhällstillstånd.
JimCarrey
2013-02-20
Otroligt roligt berättat detta. Karaktärerna finns bara till rakt i ansiktet på föreställningarna.
Kärleksbarnet
2012-03-19
För att inte föregående inlägg ska få stå ensamt vill jag tillägga att regissör Provost likt Ruben Östlund om Play påstår att filmen handlar om individer och inte representanter för hudfärger. Att många ändå vill läsa in hudfärgsgruppering i båda dessa filmer gör dem bara ännu mer intressanta. För övrigt svårt att inte jämföra de två filmerna.
laserpikka
2012-02-06
Tja, jag vet inte. Om man vill se ytterligare en film som demoniserar den afrikanske mannen kanske detta kan vara något. Annars hoppa över. Inledningsscenen var i och för sig extra ordinär!