3.2

The Insect Woman

Tome föds i en fattig by på den japanska landsbygden och har en hård kamp framför sig i livet för att ta sig fram. Trots ett incestuöst förhållande till sin far och ofta hårt utnyttjad av både män och kvinnor visar hon sig dock ha förmågan att kämpa vidare och slåss för ett värdigt liv. Precis som hennes mor innan henne och hennes dotter efter henne.

Originaltitel Nippon konchuki
Alternativ titel The Insect
Regissör Shohei Imamura
Manus Keiji Hasebe, Shohei Imamura
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Sachiko Hidari, Jitsuko Yoshimura, Hiroyuki Nagato, Seizaburo Kawazu, Kazuo Kitamura, Daizaburo Hirata, Taiji Tonoyama, Shigeru Tsuyuguchi, Teruko Kishi, Sumie Sasaki, Shoichi Kuwayama, Asao Koike, Emiko Aizawa, Masumi Harukawa, Tanie Kitabayashi

Tonti
2011-12-22
En konsekvent, oerhört svartsynt och deprimerande skildring av ett absurt patriarkaliskt system. Det finns mycket intressant i innehållet men samtidigt håller sig Imamura väl distanserad och kylig inför sina karaktärer. Man kan vara pessimistisk utan att anlägga ett så här kliniskt perspektiv. Känns lite effektsökande sunkig ibland också. De vetenskapliga ansatserna eller vad man ska kalla dem iritterar också och minner om exempelvis Dogtooth och den där andra grekiska filmen vars namn jag för tillfället inte kommer på jo förresten Attenberg heter den. Visuellt är detta en upplevelse i vilket fall. En film som lämnar mig kluven men är klart sevärd.
foppa99
2008-02-24
en besvikelse för mig.
myrslok
2006-09-28
Extremt svårt att uttala sig om - som Blärkan poängterat en extremt japansk film, det KÄNNS verkligen att jag ser filmen genom ett västerländskt filter, och förmodligen missar en del i undertexten. Och visst är den långsam, mycket långsam till och med. Ändå skulle jag nog vilja påstå att det känns som en mycket bra film, och ljusår från sexism. Snarare är det väl en väldigt obehaglig och rak titt på vad som pågår i samhällets undervegetation, med incest, prostitution och gud-vet-vad. Det är snarare samhället än Imamura som har problem med kvinnosynen... för mig handlar den väldigt mycket om vad man tvingas göra för att överleva, och hur (klyschvarning) folk som systematiskt utsätts för övergrepp själva har lätt att bli den som begår övergrepp för att klara sig.
Jonatanh
2006-09-08
Precis som Svart Regn en GRYMT överskattad film. Var tippad femma här men blev en tvåa. Förstår verkligen inte storheten i Imamura som enligt mig är extremt gubbig och tråkig. Tycker inte hans historier engagerar och det enda jag tycker han lyckas med är någorlunda vackra bilder och en schysst teknisk framställning. Hans filmer känns kalla och opersonliga. Hans kvinnoporträtt som ska enligt honom ska vara starka känns allt annat än det. Kan vara jag som missuppfattar men jag tycker hans kvinnosyn är förnedrande, sexistisk och snedvriden. Detta blir ännu viktigare då han själv betonar dessa som centrala i sina filmer, framföralllt denna. Den blir snabbt långtråkig och är alldeles för lång.
Czechflash
2006-09-04
Det här var lite av ett sömnpiller. Den har några bra detaljer, som när bilden fryser, men det blir lite för mycket när det många gånger inte har någon poäng. Filmen är två timmar lång, men kändes som tre timmar, inget gott betyg alltså.
monsterpop
2006-03-23
olidlig!
Blärkan
2005-03-05
Börjar utmärkt men blir så smånigom ganska långtråkig och tröttsam. Bättre än den rejält överskattade Pigs and Battleships hursomhelst.