2.4

The Immortal Life of Henrietta Lacks

Detta är historien om Henrietta Lacks, en fattig afro-amerikansk kvinna vars cancerceller användes ? utan hennes vetskap - i banbrytande medicinsk forskning. Dottern Deborah Lacks får genom sina efterforskningar, med hjälp av journalisten Rebecca Skloot, ta del av sin mors öde, en mor hon aldrig kände.

Originaltitel The Immortal Life of Henrietta Lacks
Regissör George C Wolfe
Manus George C Wolfe, Peter Landesman, Alexander Woo
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Oprah Winfrey, Rose Byrne, Renée Elise Goldsberry, Reg E Cathey, Courtney B Vance, Ellen Barkin, Rocky Carroll, Leslie Uggams, Reed Birney, John Douglas Thompson, Adriane Lenox, Roger Robinson, John Beasley, Peter Gerety, John Benjamin Hickey

mammene
2022-10-31
En väldigt spretig och livlig historia med mycket känslor både högt och lågt. Att detta har satt sina spår hos de anhöriga kan man förstå, just hur det utfördes med smussel. Förlagan är en bok som journalisten Rebecca Skloot skrivit och det är hennes utforskande vi får en inblick i, alla är inte bekväma med hennes rotande. Just det att få följa författarens pusslande bit för bit gör att bilden blir större och personlig.