3.2

The Housemaid

En kompositör har en kärleksaffär med sitt hembiträde. Hon blir svartsjuk på hans fru och kräver hans fulla kärlek.

Originaltitel Hanyeo
Alternativ titel Hanyo
Regissör Kim Ki-young
Manus Kim Ki-young
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Lee Eun-shim, Ju Jeung-nyeo, Kim Jin-kyu, Ahn Sung-kee, Eom Aeng-ran, Kang Seok-je, Ko Seon-ae, Na Jeong-ok

hsimpson
2022-01-17
I stora delar en fantastisk film (och det känns som att vissa föregående skribenter har missförstått poängen) med en elektrisk stämning. Har absolut ingenting emot att vi bjuds på en moralkaka på slutet, eftersom dess budskap är rätt.
Ful_fisk
2017-08-24
Melodramatiskt som tusan, högst tveksam moralkaka på slutet och märkligt skådespeleri. Österländska thrillers är allt en märklig historia. Den här filmen var rätt snyggt filmad, men jag tyckte direkt illa om typ alla huvudkaraktärerna (förutom kanske då barnen) och hade därför väldigt svårt att engagera mig. Och så kändes det överdrivet och otrovärdigt. Nä, det här var inget som gick hem alls.
BrutusBeefcake
2015-07-27
Trots att att jag verkligen hade en trevlig stund med The Housemaid och smått imponerades över den unga, vackra tjejen som spelade hembiträde t så lider filmen av uppenbara brister som inte kan ignoreras och därför stannar filmen på en positiv mittentrea. Det var dock ett sant nöje att få uppleva denna klassiker. (8+/15)
Sawatdeedrama
2015-03-27
Helt okej thriller med en känsla av obehag och spänning som finns med under hela filmen. Dock fanns det delar jag störde mig något enormt mycket på (att män inte kan låta bli att vara otrogna om dom ser en ung och vacker kvinna osv), men eftersom filmen är från 1960-talet hade jag överseende med dom delarna.
Engravadlax
2014-07-13
Var inte så sugen efter att ha sett Im Sang-soos remake, men det här var i alla fall hyfsat snyggt, bortsett från en del dålig klippning. Men ja, ett par usla skådisar, hysteriskt manus, så inte särskilt engagerande.
foppa99
2012-07-24
genren borde va (om den fanns) "Dramaskräck". redigt cool stämning o känsla KKY skapat.
Gröne_Orm
2009-08-26
Samma år som Psycho. Nu återstår Sannningen av Clouzot.
MilkMonkey
2009-08-23
den demoniska maiden är en karaktär som inte går av för hackor!
#54
2009-07-28
Den restaurerade versionen finns nu att se gratis här: http://www.theauteurs.com/films/2039
Filmgalning
2009-03-15
Betyget lär med största säkerhet ändras när man får se den restaurerade versionen. Hade inte speciellt svårt att hänga med i filmen men jag vill bra gärna veta vad han säger till oss tittare i slutet av filmen.