2.9

The Host

Far och son driver ett litet matstånd vid floden Han. Ett stort vattenmonster går bärsärkagång på stranden. Odjuret trampar ner och äter upp ett antal människor och innan det ger sig av lyckas det få med sig sonens dotter med sig ner i vattnet. Familjens kamp för att hitta flickan är lång och dramatisk.

Originaltitel Gwoemul
Alternativ titel Guimul, Monster
Regissör Bong Joon-ho
Manus Baek Chul-hyn, Bong Joon-ho, Ha Won-jun
Genre Drama, Komedi, Action, Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Scott Wilson, Byun Hee-bong, Bae Du-na, Park Hae-il, Lee Jae-eung, Ko Ah-sung, Lee Dong-ho, Yun Je-mun, Oh Dal-su (röst)

Skapad 2019-11-09 av crawler
En vanlig sommardag i Seoul. Längs Hanflodens banker rör sig en sävlig massa flanörer. På gräset sitter picknickande belåtna och njuter av solen. Den lilla familjeägda restaurangen säljer kal...   Läs mer »

djonipony
2022-06-02
Vet inte om målet är att den ska vara spännande el rolig, men oavsett misslyckas den då den inte är något av dem. Svaga specialeffekter, väldigt mycket överspel och varför har killen från Parasite, som var typ 40 här, blonderat hår som någon tolvåring? Enda behållning som ev fastnar i minnet är att vi fick se molotovcocktails i sojuflaskor. I slow motion dessutom.
2021-04-28
Omtitt för första gången sen den var ny. Gillade den då, men störde mig på det typiskt asiatiska känsloutspelen osv. Nu höjs betyget ett snäpp. The Host har mognat till bra och det är egentligen bara effekterna som känns daterade. Det här är klart en annorlunda monsterfilm.
myslas
2020-06-20
Nä, den här är inte heller bra. Bong Joon-ho är helt enkelt inte min typ av filmskapare.
Tonti
2020-04-03
Sjukt, hade visst sett den här och glömt bort det helt. Tyckte karaktärerna var bekanta men trodde bara jag sett en trailer eller nåt. 13 år senare...
Zebulonm
2018-10-02
En av de bästa monsterfilmerna jag sett.
apmannen
2018-02-24
Det hemliga tricket är att se denna packad. Given femma.
jlam
2017-04-22
Utmärkt och kreativ monsterfilm som kan mäta sig med Spielbergs bästa. Regin är mästerlig, fotot är mästerligt och idéerna smarta så man imponeras mest hela tiden, när andra filmer hade fallit till genreklyschor. Skepticismen på ft förstår jag inte alls?

2016-08-16
Det beste med hele filmen var pappans komentar om sonens fisar. Kanske svenska sjukvården har något att lära här.
Rehn108
2016-04-18
Jättefint foto, jätteful CGI. Alla scener som innehåller monstret är dock väldigt bra/spännande/stämningsfulla så det är likväl en fröjd att skåda monstret, oavsett grafikens kvalitet. De scener som fokuserar på 2 karaktärer som gömmer sig (kan man säga, ni som sett förstår vilka) är också de superbra. Resten är helt okej, standardunderhållning. En ganska bra film på det hela taget.
Bullen84a
2016-01-23