The Homesman

Som genom ett mirakel räddas George Briggs undan hängning av den modiga pionjären Mary Bee Cuddy som ställer ett udda krav som tack för att hon skar av repet runt hans hals. Briggs måste hjälpa henne att ledsaga tre sinnessjuka kvinnor genom Nebraska till Iowa, där en pastorsfru väntar på att ta emot deras vilsna själar.

Baserad på romanen The Homesman av Glendon Swarthout från år 1988.

Originaltitel The Homesman
Regissör Tommy Lee Jones
Manus Tommy Lee Jones, Kieran Fitzgerald, Wesley A Oliver
Genre Drama, Western, 2010-tal
Skådespelare Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Grace Gummer, Miranda Otto, Sonja Richter, Meryl Streep, John Lithgow, James Spader, Hailee Steinfeld, Caroline Lagerfelt, Tim Blake Nelson, Jesse Plemons, William Fichtner, David Dencik, Barry Corbin, Evan Jones (I)

Skapad 2019-12-09 av ehansi
Baserad på Glendon Swartouts bok med samma titel kommer här en film i sann västern-anda. Tommy Lee Jones står som manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare i höstens stora dramafilm. ...   Läs mer »

Wanda81
2023-06-05
Hilary Swanks karaktär Mary Bee Cuddy räddar livet på George Briggs och hon tar med honom på resan hon ska göra för att transportera tre psykiskt sjuka kvinnor. Resan är lång och svår. Jag vet för lite om psykotiska människor; de kanske beter sig precis så som kvinnorna i filmen gör, men jag uppfattar skildringen platt och närmast parodisk. Berättelsen är fylld av komplexa människor och möten men det händer aldrig något. Det gnistrar aldrig till. Jag blir bara mycket illa berörd av den ondska, elakhet och de brutna människorna som visas upp och jag kan inte ta till mig något av vad filmen vill säga. Vad nu det är.
2023-02-15
mångbottnad western, minimalistisk och cynisk i berättarstilen. Gillade den mycket. En del udda turer i storyn och många skumma karaktärer.
2018-04-05
Snygg och stämningsfull på ett lite speciellt sätt men en ganska tråkig film som inte direkt tilltalar mig tematiskt och så.
Murvel48
2016-11-17
Filmen är för välgjord för att jag ska kunna sätta en etta trots att den var närmast plågsamt tråkig.
fridenpaden
2016-11-01
Med 40 minuter kvar på filmen sätter jag betyg 2. Självklart ska jag se klart detta långtråkiga fanstyg men det ger mig verkligen ingenting mer än ytterligare en film i mängden.
2016-09-02
Det finns mycket att säga om denna film, men det är svårt att veta var man ska börja. Storyn är relativt enkel trots att den inte följer gängse normer. Huvudpersonerna är flerbottnade, men ges ändå tillräckligt med integritet så att de inte exploateras. Berättartempot är lågt, men filmen blir aldrig seg. Skådespelet är klanderfritt och fotot snyggt. Det händer massor och ingenting. Vad jag däremot saknade var mer fokus på de sinnessjuka kvinnorna - här framstår de nästan mer som rekvisita än som människor. (9+/15)
Rehn108
2016-02-22
Hantverksmässigt inget fel på filmen men den är sååå långtråkig. En rätt stark tvåa, antar jag.
Hengman
2016-01-03
Klart över förväntan. Inte det klassiska, klyschiga innehållet som annars brukar vara fallet.
KillerPutte
2015-12-30
(rek.3) Puttrar på lugnt och harmoniskt. Filmen är skön trots att handlingen inte är något att hänga i julgranen. Svag fyra.
Hypostas
2015-10-14
Tommy Lee Jones gör sin roll väldigt bra.