3.2

The Holiday

En ung amerikanska och en ung engelska bestämmer sig, efter att ha blivit brända av relationer, att byta liv tillfälligt. Det blir en omställning som ingen av dem riktigt kunnat förstå innan. Men framför allt får de båda möjligheten att träffa betydligt trevligare och charmigare män i sina nya respektive länder.

Originaltitel The Holiday
Regissör Nancy Meyers
Manus Nancy Meyers
Genre Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law, Jack Black, Eli Wallach, Rufus Sewell, Edward Burns, Shannyn Sossamon, Jon Prescott, Nicholas Downs, Selina Giles, John Krasinski, Steve Humphreys, Kathryn Hahn, Odette Annable, Alex O'Loughlin

Skapad 2019-12-20 av elinaw
Så var det dags igen. Det är snart jul, och med julen följer de obligatoriska storsatsningarna från filmbranschen. Säkra kort är vad som gäller. Säsongsanknutna romcoms som kan smältas även ...   Läs mer »

darkmist82
2023-12-08
Vi ser inte så många moderna julberättelser som lyckas nå höga höjder som många av de äldre. Inte många blir lika stora klassiker, men Nancy Meyers har lyckats ge oss en historia som griper tag i en och ger oss både humor och julstämning. Historien om två kvinnor som väljer att byta hus med varandra, och det kommer också att förändra deras liv. Med fint skådespel av bl.a Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law och Jack Black får vi oss en stämningsfull och rolig samt romantisk julfilm om hur ett öde kan spela en stor roll, även vid juletid. Musiken av Hans Zimmer är vackert skapad och ger en fin ton till filmen. Filmen kanske inte är den bästa i sitt slag men som modern julfilm är den charmig och helt klart värt att ses.
Jenziin
2022-11-13
Älskar den! Kate Winslet är fantastisk i sin roll. En favorit film som fortfarande håller efter alla år.
2021-05-11
En film som funkar att kolla på, men som inte dröjer sig kvar länge...
2021-01-11
Inte så bra som jag väntat mig efter det avtryck den givit, men visst är det en harmlöst charmig film. Är aldrig tillräckligt rolig för att nå upp till några Love Actually-nivåer och nog kunde man väl haft lite tuffare kanter och mindre förutsägbara utvecklingar i storyn. Men visst är det en trevlig och mysig film med bra skådisar!
labi
2020-12-26
Bra skådisar, lite fånig handling. Funkar!
Mysharry
2020-12-25
En gullig liten rom-com som följer formatet. Diaz gör den mer naturlig och trovärdig, medan Black drar ner. Det förekommer en del väldigt konstiga klipp som stör. Inte så ofta jag reagerar på sånt, men det ger ett hafsigt intryck. Synd. Men gullig är den! Allt man kan vilja ha, av genren.
2019-12-29
Min mor och syster brukar vilja se den här varje jul, så även i år... Bjuder både romantik och julstämning.
picklessmulan
2018-01-07
Sevärd film med rätt mysig känsla. Jude Law är briljant. Hade mer än gärna ägt den engelska stugan :)
RadiatorPorch
2018-01-01
En bilbrand utan like. Funderar fortfarande på hur en film där filmproduktion, och då huvudsakligen filmmusik och manusförfattande, kan tillsynes fullständigt sakna all kompetens inom dessa områden. Storyn är trött och förutsägbar. Musiken är oinspirerad och identitetslös.
2017-12-26
Jag gillar Winslet/Black mer än Diaz/Law men visst är det både jul och kärlek i överflöd.