2.6

The Guilty

Efter att ha blivit involverad i en internutredning har polisen Joe Baylor förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När han får ett nödsamtal från en kvinna som säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning, hamnar Joe i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Originaltitel The Guilty
Regissör Antoine Fuqua
Manus Nic Pizzolatto
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Riley Keough (röst), Peter Sarsgaard (röst), Ethan Hawke (röst), Adrian Martinez, Christina Vidal, Da'Vine Joy Randolph (röst), Paul Dano (röst)

StureStenhög
2024-02-12
Det känns lite svårt att rättvist bedöma en remake som är så här pass lik originalet. Lika engagerande kan det inte gärna bli när jag den här gången visste i stora drag hur det låg till. Men en bra historia och ett bra upplägg är det ju fortfarande, och den här filmen gör inte så mycket fel, men känslan är ändå att det i vanlig ordning rör sig om en blek kopia. I den mån man har ändrat på saker, så känns det dessutom som att det är till det sämre, och på precis det sätt man kan vänta sig av en amerikansk remake. Jake Gyllenhaal sköter sig t.ex. helt okej, men jag föredrar det mer nedtonade skådespeleriet i den danska förlagan. Gyllenhaal är för övrigt lite lik Frank Lampard i vissa vinklar, kan inte säga att jag har noterat det i någon annan film tidigare. Svag trea
BarryHero
2023-08-23
Mer eller mindre en enmansshow av Jake Gyllenhaal och filmen är riktigt bra i ungefär 45 minuter innan den börjar tappa under den andra halvan av filmen. Hade ingen aning om att den bygger på en dansk film som säkert egentligen är bättre. Gyllenhaal är kul och passionerad i sin roll.
pungsnigel
2022-11-30
Kort men ändå sevärd.
DiMMUBoRGiR
2022-08-08
Enkelt och engagerande. Röster och situationer via telefonen är överspelade och stör.
Abigor
2022-05-27
Betydligt sämre än originalet
Sheepy
2022-04-17
Sevärd lågbudget thriller som för tankarna till Insomnia.
Murvel48
2022-02-22
Det mest märkliga med den här filmen är att den otrevlige, oempatiske och nonchalanta skitstöveln till arbetskamrat och larmoperatör plötsligt går in till tusen procent för ett av fallen. Men visst är det en välspelad och spännande enmansshow.
bryngel
2022-02-08
Gyllenhaal briljerar i vanlig ordning. Utan honom hade filmen inte nått upp till en trea