2.6

The Guilty

Efter att ha blivit involverad i en internutredning har polisen Joe Baylor förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När han får ett nödsamtal från en kvinna som säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning, hamnar Joe i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Originaltitel The Guilty
Regissör Antoine Fuqua
Manus Nic Pizzolatto
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Riley Keough (röst), Peter Sarsgaard (röst), Ethan Hawke (röst), Adrian Martinez, Christina Vidal, Da'Vine Joy Randolph (röst), Paul Dano (röst)

2021-11-09
Den danska förlagan är nog bättre men framförallt så tjänar den här filmen på att en ska vara lika ovetandes som huvudpersonen är. Gyllenhaal gör en utmärkt prestation som nog hade kunnat överglänsa förlagan om arbetet runt hade varit bättre. En sak som jag reagerat på är att många inte riktigt ser vilket gigantiskt jävla rövhål till kräk som Gyllenhaals karaktär är. Dels många som inte ser det och dels många som ser det men som tolkar filmen som för sympatiserande gentemot honom. Till en stor del tycker jag filmen handlar om att visa honom hur sjuk han är och att han måste börja ta ansvar för sitt beteende. Det förstörs dock lite av kommentarer som "broken people help broken people" vilket jag inte tycker är en bra poäng. En stabilstark trea som nog hade kunnat lyfta sig lite till om jag inte hade sett förlagan.
Ghostface
2021-11-07
Karaktären förblir trots sitt intensiva skådespeleri och trots närbilderna på ansiktet en främling och det är svårt att känna med honom. Ett tidsfördriv man glömmer efter att ha sett den.
Tatty
2021-11-06
Ganska okej film. En aning spännande.
PeterTheW
2021-10-31
Helt okej remake som fungerar till största del tack vare en duktig Gyllenhaal.
Christofer
2021-10-27
2021-10-09: Hygglig men inte lika spännande som jag vill minnas att den danska förlagan var. 3-
Olof_Gronlund
2021-10-13
Alltid gillat den där typen av film när man spelar in hela filmen på en och samma plats, det krävs bra dialoger osv för att hålla filmen levande då. Tyvärr blir detta ingen sådan film, den är allt för seg och långtråkig. Trailern är mer spännande än första 25-30 min av filmen, när man inser vart den är på väg så slutar man bry sig, sista 1h är bara en transportsträcka.
Engravadlax
2021-10-08
"Was it snakes?" lol.
Zok
2021-10-06
Detta blev tyvärr aldrig tillräckligt intressant. Hade större förhoppningar på denna film.
fridenpaden
2021-10-05
För mycket covid-jake.
Starlette
2021-10-03
Jake gör rollen bra. Man sitter nyfiken och undrar vad som ska ske. Några oväntade vändningar. Dock är slutet lite för mycket Hollywood kan jag tycka.