2.8

The Good Pope

En film om en påve som av folket blev kallad "den gode påven". Johannes XXIII var en man med enkelt ursprung som blev den mest inflytelserika påven i detta århundrade.

Originaltitel Il Papa buono
Regissör Ricky Tognazzi
Manus Fabrizio Bettelli, Simona Izzo, Marco Roncalli, Ricky Tognazzi
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Bob Hoskins, Erland Josephson, Carlo Cecchi, Roberto Citran, Fabrizio Vidale, Sergio Bini Bustric, Francesco Venditti, Rolando Ravello, John Light, Francesco Carnelutti, Lena Lessing

Ima_Tree
2015-05-19
Till skillnad från Gordyal har jag svårt att se förbi filmens svagheter. Det finns ett visst mått av kvalité här, och historien är onekligen intressant, men de ihärdigt sentimentala stråkarna, de dubbade rösterna och den lite hetsiga framryckningen i berättandet stör för mycket. Och då har jag inte ens nämnt de sämre skådespelarinsatserna. Jag säger halv tumme upp. En 10a om man är kristen kanske?
danneman84
2010-05-28
Håller med Gordyals senare kommentar, det finns mycket att störa sig på, vill dessutom tillägga att jag tycker att filmen går lite för fort fram tiden fram till han blir påve. Men filmen är ändå ett stycke som är både lärorikt, vackert och känslosamt. Tumme upp!
monsterpop
2006-10-26
punkspark!
2006-08-21
Det finns mycket att störa sig på i denna film; dubbade skådisar, mediokra skådisar, gulliga barn, sliskiga stråkar etc. Men det står man ut med. Detta är ett fantastiskt porträtt av en fantastisk person, gestaltat av en fantastisk Bob Hoskins.
2004-12-31
Å ena sidan en punkspark på katolicismen, å andra sidan en så varm och berörande film att man kan bli kristen för mindre. Bob Hoskins är FRUKTANSVÄRT bra!