3.5

The Good Heart

Dagur Káris första engelskspråkiga film är ett humoristiskt drama om den unge, hemlöse Lukas som efter ett självmordsförsök träffar den gränslöst bittre barägaren Jacques på sjukhuset. Jacques utser Lukas till att ärva hans nedgångna bar och flyttar honom från livet på gatan in till ett sjabbigt rum ovanpå baren, där Lukas provocerar Jacques till vansinne genom att vara genomgod mot gästerna.

Originaltitel The Good Heart
Regissör Dagur Kári
Manus Dagur Kári
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Paul Dano, Brian Cox, Isild Le Besco, Damian Young, Stephanie Szostak, Susan Blommaert, Edmund Lyndeck, Bill Buell, Nicolas Bro, Stephen Henderson, Alice Olivia Clarke, Ed Wheeler, Clark Middleton, Daniel Raymont, André De Shields

amam
2023-08-03
En mysko film med mysko karaktärer. Paul Dano och Brian Cox gjorde ett bra jobb i sina roller iallafall.
2016-10-28
Brian Cox och Paul Dano gör bra ifrån sig och filmen är helt okej men det är ingen film jag kan tänka mig att se mer än en gång.
lottes
2015-08-15
Hm. Vissa böcker avslutas hastigt och lite hafsigt, som om författaren till slut inte står ut med att berätta mer och bara vill ha det överstökat. Mer sällan händer det i filmer men i denna fick jag tyvärr den känslan. Allt är utmärkt, fram till slutet där berättartempot ändras och människor som man har investerat i faller bort. Synd på så rara ärtor. Jag vill ändå ge den en fyra, för att det var en originell och intressant historia, bra berättat förutom den detaljen då..
swampblues
2013-02-08
jag hittade den här på viaplay.och visste ingenting om den mer än att det stod att den var amerikansk. jag upptäckte snart att filmen var väldigt oamerikansk,och när jag såg att Danska Nicolas Bro var med,höll jag på att ramla av stolen. Det var ju en Isländsk regissör och filmen liknade mer en Kaurismäki film tycker jag. mycket bra iaf.
Qhunden
2012-01-02
Stundtals riktigt mysig och rolig film, om än något seg samtidigt som att vändningen kommer så hastigt vilket försämrar helhetsintrycket.
micha
2011-10-28
det här är så lätt att tycka om...
kolle82
2011-09-11
Yes, äntligen får Brian Cox spela ut sin inre surgubbe fullt ut! Haha: "I am a stimulator"
Snah
2010-12-29
Murderball är ju jävligt lik denna film! Men att den är en mix av Tårtan och Scrooge var roligt! :)
bubblo
2010-12-19
Samspelet mellan Brian Cox karaktär och Paul Danos kändes inte helt lyckad, och magin tänds liksom aldrig, byggdelarna lyser igenom för mycket. Man förstår vilka stämningar Dagur Kari försökt uppnå, men har gjort bättre från sig - i Dark Horse (Vukksne mennesker) lyckades han få magin att fungera
Galivan
2010-12-17
Känns iscensatt och spelat, som en modern teaterpjäs. I grunden finns ett allvar och en tungsinthet , men det utspelas på ett sätt som om man hela tiden vill charma och roa filmens publik. Det är en korsning av feel-good och feel-bad. Mycket påhittig historia, och ytterst svårköpt. Slutet är ju också en konstruktion som känns manipulativ.Men det är ändå småtrevligt och lite inspirerande. Den innehåller också några roliga repliker. 2+