3.3

The Glass Castle

En ung kvinna växer upp i en dysfunktionell familj som ständigt är på rymmen från FBI. I en fattig miljö uppfostras hon och hennes tre syskon av en alkoholiserad men påhittig pappa som berättar magiska historier för att distrahera barnen från allt elände, och en självisk och frikyrklig mamma som inte har för avsikt att hålla ihop familjen.

Originaltitel The Glass Castle
Regissör Destin Daniel Cretton
Manus Destin Daniel Cretton, Andrew Lanham
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Brie Larson, Woody Harrelson, Naomi Watts, Ella Anderson, Chandler Head, Max Greenfield, Josh Caras, Charlie Shotwell, Iain Armitage, Sarah Snook, Sadie Sink, Olivia Kate Rice, Brigette Lundy-Paine, Shree Crooks, Eden Grace Redfield, Robin Bartlett

KyLLo
2022-01-26
Förvänta er inte en charmig eller spännande film. Det är tragiskt, deppigt och sentimentalt rakt igenom. Känns mer som en tv-film. Ingen vidare känsla eller dramaturgi, då den är hoppig och med flera olika skådisar i samma roller. Om den dessutom följt den vanliga standardmallen hade det nog blivit en etta. Läste att Jennifer Lawrence var tilltänkt att medverka, men hon hoppade av och ersattes av Brie Larson.
2021-09-28
Seg och tråkig.
mammene
2019-10-13
Att sitta och titta på en stor idiot i två timmar tar på krafterna så behållningen blir därefter. Jag förstår att Woody Harrelsons rollprestation var makalös och därför blir det en tvåa, tror inte att någon annan gjort det bättre, men jobbig var han. Barnen spelade också otroligt bra, men själva filmen och då mest slutet var löjligt.
Christofer
2019-04-18
Woody's bästa roll på flera år. Starkt och gripande. Fin regi, stämningsfullt soundtrack och ett manus som höll hela vägen utan problem. Facinerande med hat-kärleken i så komplicerade förhållanden, svårt att förhålla sig till.
hardcore
2018-10-12
Bra film utan att vara något extra. Tycker det främst är skådespeleriet som lyfter filmen av i synnerhet harrelson och larson.
myslas
2017-12-25
Liknande historier har berättats ungefär en miljon gånger tidigare och den här står inte ut från mängden. Inte dålig men inte heller något minnesvärt, dessutom alldeles för lång.
bryngel
2017-12-16
Jag trodde jag skulle gilla detta, men icke. Spretigt och taffligt över lag Harrelson är...Harrelson och det var ju inget nytt.
Lotso
2017-11-01
I sin helhet är The Glass Castle en välgjord film. Där är talang både framför och bakom kameran. Skådespelarna gör bra ifrån sig, speciellt Woody Harrelson som har den mest utvecklade och intressanta karaktären i filmen. Även kameraarbetet var hanterat bra, och skapade bra realistiska miljöer åt tittaren ibland. Men i det stora hela är tonen och fokuset på filmen inte bra. Du har denna alkoholiserade fadern som inte är en bra far åt sina barn. En levnadsstandard som inte är okej, och filmen vill göra det äventyrligt och magiskt. Med fel val av musik i bakgrunden. Det hela blir mer trist när den klipper till nutiden (1989) och vi får följa Brie Larsson. Det hela går från misär till glada livet. Udda kändes det hela, och mot slutet ville jag bara det skulle sluta då det verkligen kändes som 127 minuter. Jag kan se folk ändå tycka om den. Den är välgjord och välspelad. Men jösses behövde de jobba med fokuset och tonen här. Vad ville filmen ha sagt?