2.5

The Girlfriend Experience

Drama som utspelar sig på Manhattan dagarna innan presidentvalet 2008. I centrum står en call-girl och hennes pojkvän och klienter. Titeln refererar till ett fenomen där rika män inte bara betalar för kvalitén på själva sexmötet utan också för en kvinna som kan spela rollen som den perfekta flickvännen. Arrangemanget innebär mer intimitet än det vanliga mötet för en prostituerad.

Originaltitel The Girlfriend Experience
Alternativ titel GfE
Regissör Steven Soderbergh
Manus David Levien, Brian Koppelman
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Sasha Grey, Chris Santos, Philip Eytan, Glenn Kenny, Timothy Davis (I), David Levien, Mark Jacobson, Peter Zizzo

92axha10
2018-04-27
Det var någonting som band mig vid den här filmen. Experimentella småfilmer kan vara smärtsamt ibland och den här kan kännas långsam för vissa tittare. Ändå var temat fascinerande för mig.
2016-09-25
Har absolut många poänger men jag tyckte den var rätt tråkig och inga starka poänger direkt.
schramm
2014-05-05
Det här var bara alltför jävla trist och sövande, även för mig. Rekommenderar valfri p-våffla med Sasha Grey istället. De livar upp i huset, tro mig.
Levitt
2013-04-05
Fin att titta på (utöver Sasha Grey vars hakparti på något sätt befinner sig tre meter åt höger ifrån resten av ansiktet. Väldigt American Dad), men inte så mycket mer än så. Grey imponerar icke. Det finns inte heller någon annan i casten som gör det. Även om PTn känns rimlig. Huvudkaraktären är ointressant, ter sig som en trotsåldersbarnunge med någon form av talförhinder. Soderbergh kan fortfarande leverera allt det ovanstående någorlunda sebart. Men still. Svag tvåa.
JimCarrey
2012-12-11
Vill poängtera att jag tyckte sasha spelade bra i den här filmen men att det alltså inte var nån av hennes allra bästa insatser.
Poker-Mange
2012-12-01
Är ett fan av Soderbergh. Snyggt klippt. Snygga kameravinklar, scener osv med det räcker liksom inte när historien är tom och själlös. Tanken är väl att publiken ska bli kittlad, småeggad och dräggla av att få gå bakom kulisserna av en lyxprostituerads liv. Med dessutom Sascha Grey i huvudrollen. Jag blev inte kittlad av detta trams. Riktigt dåligt av Soderbergh. Sascha Grey borde fortsätta med porren. Hon är dålig och dessutom riktigt ful som vanlig filmskådis. Ett stort minus med filmen var att nästan alla karaktärer var äckliga människotyper, inte pga av att de var torskar(vilket jag inte lägger några värderingar i), utan för att de var äckliga människor rent i allmänhet. Spola och glöm-film.
hestret
2012-11-27
Väldigt vackert kameraarbete i den här filmen. Men den politiska/ekonomiska subtexten intresserade mig inte direkt och då faller väl egentligen rätt. Hela grejen med att vi alla är varor som köps och säljs är lite gjord och erbjöd mig inget direkt nytt i den här filmen. Dock ett spännande karaktärsstudium och jämförelsen mellan call girl- och gymverksamheterna är ambitiös och också väl genomförd. GIllar generellt när man plockar in non-actors för att spela roller som sysslar med saker och ting de gör i sitt privata eller yrkesmässiga liv, så det är också ett plis. För snyggheten och att den ändå hade vissa intressanta element får den en stark trea.
kingkong
2012-11-11
Trist film som inte får en att undra hur det ska gå... Undvik
#54
2011-12-04
Kalla tråkiga värld.
JoeZ
2011-10-16
Väldigt intressant film som inte är till för alla. Klippningen är någorlunda effektiv men hänger man med är det positivt.