2.2

The Girl King

1632 blir Kristina, vid sex års ålder, den första kvinnliga regenten i Sverige, när hennes pappa Gustav II Adolf stupar i slaget i Lützen. Hon uppfostras som en prins och växer upp med idéer om att modernisera Sverige och skapa fred. Hon slåss mot de konservativa krafterna inom hovet som varken tolererar hennes idéer, hennes kunskapstörst eller hennes uppvaknande sexualitet.

Originaltitel The Girl King
Regissör Mika Kaurismäki
Manus Michel Marc Bouchard
Genre Drama, Romantik, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Malin Buska, Sarah Gadon, Michael Nyqvist, Lucas Bryant, Laura Birn, Hippolyte Girardot, Peter Lohmeyer, François Arnaud, Patrick Bauchau, Ville Virtanen, Martina Gedeck, Timo Torikka, Lotus Tinat, Jarmo Mäkinen, Samuli Edelmann, Mikko Kouki

HerrNenne
2021-06-04
Valet med svenska skådisar som ska försöka ta sig igenom ett ganska dåligt manus på engelska var ju att sätta krokben för sig själv, men antar att de internationella framgångarna väger upp det. Urtråkig.
Albion
2020-08-04
En gedigen film om Drottning Kristina. Visst är den vinklad men känns ändå inte som det skulle vara helt taget ur luften. Betyget blir en 3;a
Robkiller
2018-07-31
Historiskt drama som är lite halvintressant, mest för att det handlar om Sverige, men inte mycket mer än så.
sven_usling
2018-03-19
På ett sätt är det en viktig film. En film om stark kvinna i maktposition. Filmen framställer även henne som lesbisk vilket också, på papperet, gör filmen än mer intressant och viktig. Därför är det så synd att den är så dålig. Filmens första problem är att den är gjord på engelska. Det är egentligen inget problem i sig, men det faktum att dom använder svenska och finska skådisar som knappt behärskar det engelska språket gör att filmen tappar trovärdighet och mer liknar en parodi på sig själv. Men, filmens kanske allra största problem är att den är så urbota tråkig. Tempot går med snigelfart och snart så orkar man inte bry sig. Malin Buska som drottning Kristina är överlag bra, hon har en del usel dialog att säga, på knacklig engelska, men man kan åtminstone inte skylla på henne för filmens misslyckande.
LillaBlåaMus
2018-03-09
Ja, Buska var bra. Saknar tidskänslan. Det går för snabbt i början, hade gärna fått uppehålla sig längre i barndomen med sorgen efter faderns död och allt vad det innebar. Kärlekshistorien är i och för sig viktig, men jag hade gärna sett mer av hennes inflytande över inrikespolitiken och mötena med Descartes. De verkar inte ha kommit så väl överens som filmen ger sken av, då hon t ex inte delade hans mekanistiska syn (det gör inte jag heller). Frihetsidealet verkar båda däremot ha stått upp för. Svårt att sammanfatta en så komplex person på en och en halv timme, en TV-serie i långsammare tempo hade nog fungerat bättre.
gjoob
2018-02-25
Gillade Malin Buska skarpt, men filmen var rätt seg.
Zebulonm
2016-06-29
Helt okey film om drottning Kristina...
mammene
2016-04-11
Jag är fascinerad av drottning Kristina, men här kände jag inte riktigt igen mig. Fick en annan bild, det behöver inte med automatik vara en sämre bild, för mig blev det det. Det kändes som om man ville sätta in henne i en modernare tid och gick väl långt i mitt tycke, mycket överdrivet och alla var vackra och snygga. Kändes inte så historiskt och då tyckte jag att det tappade, men Malin Buska gjorde bra ifrån sig och fortfarande tycker jag att den var sevärd.
StureStenhög
2016-04-10
Det är alltid välkommet med filmatiseringar av svensk historia. Jag trivs när jag får beskåda de här miljöerna, och trots att budgeten sätter en del begränsningar, så lyckas de hyfsat med att skapa en autentisk tidskänsla. Malin Buska fungerar dessutom bra i rollen som Kristina. Det är ju en väldigt spekulativ film dock, och dessa spekulationer säger nog till stor del mer om vår egen tid än om Kristina. Därmed inte sagt att det inte hade gått att göra en bra film med den här vinkeln. Till en början var den också helt okej, men sedan flippar det alltmer och den tappar mer eller mindre helt verklighetsförankringen. Det blir istället mer och mer melodramatiskt, och svårare och svårare att ta på allvar. Filmen hade tjänat på att vara mer subtil, men jag tycker nog ändå att den är sevärd ifall man är intresserad av svensk historia
pipeson
2016-03-06
Det är väldigt sällan som jag i stället för att säga att en film är bra eller dålig så ger jag omdömet tråkig. Nu var det dags att göra det igen. Manus, skådespelarinsatser, regi, ja allt fick mig att vilja gäspa och fingra med min smartphone i stället.