2.7

The Funeral

Det är 30-tal i New York, och gangsterbröderna Ray och Chez ska hämnas på den som dödade deras bror.

Originaltitel The Funeral
Regissör Abel Ferrara
Manus Nicholas St John
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Annabella Sciorra, Christopher Walken, Chris Penn, Isabella Rossellini, Vincent Gallo, Benicio Del Toro, Gretchen Mol, Victor Argo, David Patrick Kelly

Ghostface
2023-05-27
Tre olika men underhållande stilar av skådespeleri höjer nivån i en film som har lite väl lågt tempo och fokus för att kvalificera sig ända upp i toppen. En lillebror i genren.
Lillaprinsen
2014-02-09
Inte riktigt vad jag väntade mig. Gangsters smyger runt i skugglandskap, tänker på döden och gör tafatta försök att prata moral. Dessutom är den koncis, med ett utmärkt avvägd slutscen som i någon sekund har ett rätt genialt smått nervöst Chris Penn-leende. Estetiken är utpräglat transcendental. Men på något vis är det likväl först och främst en 90-talets gangster-film, med allt vad det innebär.

2012-05-23
En aning för tung i gumpen vad gäller tempot, men tonfallet och enskilda scener är desto bättre, och valet av skådisar är på nåt sätt både förutsägbart och perfekt.
Sznax
2011-12-26
Tam men ändå underhållande gangsterfilm. Bra skådespelare och en väldigt fin känsla för tidsperioden tillsammans med en bra story hjälper filmen förbi uselt använda flashbacks och ofta överdrivet komplicerade karaktärer. Slutet kommer man att minnas länge. Betyg 5.1
Salvation_Mind
2011-09-24
En udda liten film, en skildring av en kort tidsperiod bara att andas in. Svagare trea.
Shaun
2008-04-01
Orginell gansterdrama, som verkligen håller sitt låga tempo, och det är absolut ingenting negativt. Stark och välspelande. Kommunistmötet och Walkens replik "No no no no Johnny was a communist" är det som verkligen lägger på det där extra.
Lizzie
2007-05-20
Gillade den här,lite lågmäld men bra skådisar å schysst handling...
Bijan
2007-05-20
Bättre än jag trodde, och jag är imponerad av skådespelarna, särskilt Walken, som iofs alltid är bra.
russnas
2007-05-20
Färgstarka skådespelare, annorlunda och intressant med lite mer psykologisk och moralisk realism i en gangsterfilm.
WillyV
2007-05-19