BETYG
3.1
av 5
3.1
av 5
The French Dispatch

"The French Dispatch" väcker liv i en samling historier från den sista utgåvan av en amerikansk tidskrift som publicerades i en fiktiv fransk stad under 1900-talet.
Originaltitel | The French Dispatch |
Regissör | Wes Anderson |
Manus | Wes Anderson |
Genre | Drama, Komedi, Romantik |
Skådespelare | Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Jeffrey Wright, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Owen Wilson, Lea Seydoux, Timothée Chalamet, Lyna Khoudri, Mathieu Amalric, Steve Park, Lois Smith, Christoph Waltz, Jason Schwartzman, Elisabeth Moss, Fisher Stevens, Griffin Dunne, Wallace Wolodarsky, Saoirse Ronan, Cécile De France, Willem Dafoe, Liev Schreiber, Rupert Friend, Bob Balaban, Tony Revolori, Anjelica Huston, Denis Ménochet, Edward Norton |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 362 |
Filmnummer | 137007 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Snark. Allt det som var intressant med Wes är borta. Tråkigt. Från mästerlig till posör.
Ännu en av Andersons charmiga och smått autistiska pussel. Vid det här laget vet man vad man får, den konstant absurda tonen och den särskilda estetiken håller hela vägen.
Benicio del Toro är den enda behållningen här. Ja, och en naken Lea Seydoux, eventuellt.
Om man bara är ute efter en Wes Anderson-film lär man inte bli besviken, för det blir inte mer Wes Anderson än så här. Det är dock inte en av hans bästa. Det episodiska formatet har hanterats bättre av andra regissörer och medan första segmentet är lysande, så är andra delen för ojämn för att ångan ska hållas uppe. Pluspoäng dock för de animerade sektionerna och den sanslösa rollistan.
Lite spretig, men Wes Andersson levererar igen.
I form och estetik lik ’The Grand Budapest Hotel’, men lite mindre dramatisk, lite mer lågmäld och intellektuell. Det vinner filmen på, även om vissa dialoger kanske blir lite för långa. Eftersom filmen är uppbyggd som en episodfilm, med endast ett tunt övergripande narrativ, blir det också lättare att behålla intresset filmen igenom. Lägg till enastående skådepelare, i synnerhet Del Toro, och du har ett givet underhållningsvärde förutsatt att du står ut med den ”artyness” som genomsyrar filmen. Det är för övrigt episoden med Del Toro som är roligast, som levererar en sublim men skoningslös ironisk kommentar till konstvärlden.
2022-01-01: Tyvärr har Wes Anderson varit på väg hitåt ett bra tag nu, och han har nu nått vägs ände: Det här är "all style, no substance". Det räcker tyvärr inte med fantastiska skådespelare och några vackra citat.
Svag trea. Tyvärr mycket sämre än tidigare verk.
Gillar Wes Anderson men denna var väldigt oengagerande. Speciellt efter Benicio Del Toros del var över.
Man tappar engagemanget efter tag och börjar kolla på klockan vilket alltid leder till lågt betyg. Väldigt snygg gjord som räddar den från en etta.