2.1

The First Men in the Moon

Baserat på en bok av H.G. Wells om en vetenskapsman som uppfunnit ett sätt att upphäva tyngdlagen och en misslyckad författare som inser de ekonomiska fördelarna i hans upptäckt. De siktar högt i sitt första storskaliga projekt, vilket innebär en resa till månen.

Originaltitel The First Men in the Moon
Regissör Damon Thomas
Manus Mark Gatiss
Genre Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Rory Kinnear, Mark Gatiss, Peter Forbes, Alex Riddell, Katherine Jakeways

Robkiller
2011-07-19
BBC filmatisering för tv av en H.G. Wells bok som handlar om ett sätt att upphäva tyngdlagen och med hjälp av det resa till månen... den är rätt barnslig och jag vet inte hur väl den följer boken eftersom jag inte har läst den, men det fungerar väl ok som en tv-film. Särskilt den excentriska professorn är rätt underhållande och får mig att tänka på Robert Gustafssons "bertil" karaktär. Skådespelarna är bra, men själva filmen gör aldrig något riktigt försök att väcka intresse eller bli spännande utan berättar mer en historia rakt upp och ner. Om man ska se den som en film så duger den, men inte så mycket mer.
Hargulaf
2011-06-23
Förvånansvärt underhållande, särskilt porträttet av Dr. Cavor.