3.9

The Father

En man kämpar med åldrandet men vägrar hjälp från sin dotter. Filmen skildrar demens inifrån den sjukes hjärna.

Originaltitel The Father
Regissör Florian Zeller
Manus Florian Zeller, Christopher Hampton
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Anthony Hopkins, Olivia Colman, Olivia Williams, Rufus Sewell, Evie Wray, Mark Gatiss, Imogen Poots, Ayesha Dharker

okidoki
2022-10-17
Utmärkt skådespeleri. jag gillar dock inte att som åskådare bli såhär förvirrad
Sheepy
2022-08-14
Mästerligt agerande från Anthony Hopkins och Olivia Colman som berättas på ett unikt sätt där man precis som huvudkaraktären (drabbad av demens) inte vet vad som är nutid/dåtid eller verklighet.
mattarello
2022-04-25
Vilken skådespelare han är Hopkins!
2022-04-21
Mycket bra skådespelare, men för mig blir filmen för lång och seg på sina ställen...
LanceHardwood
2022-02-05
Brutalt bra skådespel av Hopkins och även om dom andra gör ett gediget jobb hamnar dom ändå i skymundan samt en mycket gripande handling så blev positivt överraskad.
BarryHero
2022-01-21
Anthony Hopkins briljerar i en film där man aldrig riktigt vet vad man kan tro är äkta eller inte. Den är dock tung att se och man skräms lite av att bli gammal och dement. Välgjord film med få skådisar och få utspelningsplatser. Det märks att det från början är en teaterpjäs.
Spook
2021-12-31
Hopkins gör det bra, men med det sagt är filmen extremt förutsägbar liksom =)
xpndr
2021-12-19
Hopkins har aldrig varit bättre!
Albion
2021-11-22
Hopkins förstås, utmärkt gestaltning. Extra intressant för mig som har min mamma i ett liknande stadium av Alzheimers just nu, där jag känner igen den här kampen av att varje gång vi träffas lägga ett pussel över hur tillvaron ser ut, var vi bor, var hon bor, hur min familj ser ut och en massa namn och platser som bara försvunnit bort från hennes värld. Gripande. Filmen som helhet saknar en del främst i dramaturgin, för att den ska kliva högre upp på listan men det är som sagt hans värld som gestaltas och det presenteras utmärkt. Betyget blir en svag 4;a, 4-
PeterTheW
2021-10-15
Filmen i sig är stabil och bra, men det som lämnar avtryck är ju Hopkins fenomenala insats. Något av det bästa jag sett, framförallt slutscenen där han pendlar mellan sitt gamla jag och någon version som ung pojke. Så fruktansvärt starkt.