2.8

The Exception

En tysk soldat försöker avgöra om den holländska motståndsrörelsen har planterat en spion för att infiltrera kejsare Wilhelms hem i Holland under det andra världskrigets begynnelse. Under sin utredning faller han för en ung judisk och holländsk kvinna.

Originaltitel The Exception
Alternativ titel The Kaiser's Last Kiss
Regissör David Leveaux
Manus Simon Burke
Genre Drama, Romantik, Krig, 2010-tal
Skådespelare Lily James, Jai Courtney, Janet McTeer, Christopher Plummer, Ben Daniels, Eddie Marsan, Anton Lesser, Mark Dexter, Martin Swabey, Kurt Standaert, Martin Savage, Kris Cuppens, Aubeline Barbieux, Stéphane Auberghen, Lucas Tavernier, Frederik Lebeer

DrVergerus
2022-04-16
Alltid irriterande då tyskar talar engelska, inte alltför trovärdigt...
Albion
2022-04-16
En film för stunden på sin höjd. Lättsmält och lättglömt. Betyget blir en stark 2;a, 2+
KyLLo
2021-12-19
Inte dålig, men samtidigt tappade jag ganska snabbt intresset.
mammene
2021-11-24
En lite lättsammare skildring och något romantiserad skildring av kriget. Rätt skönt ibland, här har man mer fokuserat på förhållanden mellan karaktärerna, lite ovisst var det ett tag vad vissa hade för uppgift, men det klarnade. Framför allt många mycket bra brittiska skådespelare.
RustyFilm
2018-12-20
Här handlar det om den nazistiska invasionen av Holland under (andra världs-kriget) och om en bitter tysk Kaiser Wilhelm den 2e bosatt på en herrgård i Holland sen landsförvisning från Tyskland under första världskriget (kejsaren är hämtad från verklighetens historia). Men framför allt handlar det om en kärleks-affär mellan en nazikapten och tjusig judinna. Det hela saknar både djup och större spänning. Karaktärerna är ofta ”överspelade”. Helheten är dock underhållande.
StureStenhög
2018-11-17
Inget för den som vill ta sina historiska filmer på allvar, men en underhållande thriller ifall man gillar intriger i andra världskriget-miljö. Jai Courtney är onekligen lite svår att köpa som SS-officer, men annars är skådespelarna en stor del av behållningen, kanske framför allt Eddie Marsans gästspel. Ibland tippar det över till det fåniga, men det är trots allt ett bra scenario i grunden, och jag hade aldrig några problem att bara hänga med på den här resan
Dutch
2018-07-31
Mysigt påhittat ww2-kärleksdrama.
Genstruktur
2017-11-19
1 tim och 47 minuter som känns som en evighet.