2.7

Flykten

En dansk journalist åker till Afghanistan för att göra ett reportage om lokalbefolkningen, men blir tillfångatagen av en inhemsk terrorgrupp som hotar att döda henne ifall Danmark inte drar tillbaka sina trupper från landet. Hon lyckas fly och skriver en bestseller om sin upplevelse, men det är bara början på en problematisk historia.

Originaltitel Flugten
Alternativ titel The Escape
Regissör Kathrine Windfeld
Manus Mette Heeno, Rasmus Heisterberg
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Iben Hjejle, Lars Mikkelsen, Henrik Prip, Sonja Richter, Vibeke Hastrup, Søren Spanning, Mikael Birkkjær, Søren Sætter-Lassen, Faegh Zamani

Christofer
2015-05-17
Hyggligt spännande även om det aldrig tog sig till några högre höjder. Klart dugligt för en slö söndagskväll dock!
GroundhogDave
2014-02-25
Bra! 3+.
Gigi1943
2013-05-27
Kanske lite blek för att vara danskt och ämnet är ju illvriande hett, men jag älskar danska filmer, ser allt jag kommer åt och Iben H är super (Dicte bl.a.), mer sånt.
Astrojacob
2012-04-20
Ovanlig film med ovanligt grepp. Förstår inte kritiken här riktigt. Jag tyckte det var fräscht att se lite politisk thriller med aktuellt tema - Afganistan. Visst är den bitvis orimlig och lätt extrem men tar i alla fall upp ett annorlunda perspektiv. Den var visst både spännande och bra underhållning med lite världsligt perspektiv. Bra Trea. Danmark har inte bara Bier.

2010-08-31
Hade väntat mig ännu en stark dansk produktion. Men det här var det sämsta jag sett från vårat grannland på mycket länge.
2010-07-17
En skamfläck på dansk films strålande himmel. Undermålig regi av Kathrine Windfeld, och inte ens den annars så fantstiska Iben Hjejle lyfter. Pinsamt och krystat. Sonja Richter räddar filmen från en betygsetta. (4-/15)
Gialloblu
2010-03-14
Känns väldigt nordiskt bokig, dock bättre än svenska motsvarigheter..
MoonieZ
2009-11-06
Helt okej men inte alls så bra som danska filmer kan vara. Synd, för ämnet är intressant på flera plan.
asasae
2009-10-30
Historien höll inte och filmen var för seg! Synd på en bra grundstory. Danska filmer brukar annars vara bra och jag gillar den kvinnliga skådespelaren!
Illville
2009-10-25
Intressant story, men kunde/borde gjorts kortare.