3.4

The End of Summer

Handlingen kretsar runt familjen Kohayagawa. Varje familjemedlem är övertygad om att allt ska göras rätt för att gynna familjen, och man får följa familjemedlemmarnas problem med kärleken och livet i allmänhet.

Originaltitel Kohayagawa-ke no aki
Alternativ titel Autumn for the Kohayagawa Family, Eartly Autumn
Regissör Yasujiro Ozu
Manus Kôgo Noda, Yasujiro Ozu
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Yôko Tsukasa, Chieko Naniwa, Setsuko Hara, Reiko Dan, Ganjiro Nakamura, Daisuke Katô, Keiju Kobayashi, Akira Takarada, Michiyo Aratama, Yu Fujiki, Haruko Togo, Haruko Sugimura, Yumi Shirakawa, Hisaya Morishige, Masahiko Shimazu, Kakyu Sazan

foppa99
2013-01-08
sjuuuuuuuuuukt många vackra bilder. men annars tycker jag att de flesta element i filmen e upprepningar man sett i tidigare Ozu´s
Bewitched
2010-03-15
Mkt bra film. Som en inblick i en familjs liv! Gå in och läs min recension av filmen på: http://bewitched.blogg.se
hampushoney
2009-09-10
Om man låter sig vaggas in i Ozus perfekta kompositioner, perfekta klippning och ömma karaktärsbehandling så är det väldigt nära en femma. Ingen kan så mästerligt skildra vardagen som Ozu, dock fattas något för ze fünf
Tonti
2008-05-20
Vid det här laget var Ozu oerhört säker när det gäller foto, berättartempo och klippning vilket gör hans filmer väldigt behagliga. Dock har denna tyngts ned av väldigt oppassande och störande musik som är olik den som vanligtvis finns i hans filmer. Trots detta är filmen mycket bra och innehåller flera minnesvärda scener.
Kurosawafan
2007-07-02
Ingen kan göra vardag lika spännande och vacker, hur många foton/tavlor skulle man inte kunna göra med hjälp av Paus+ Print screen här?
goeran
2006-11-12
Ännu en storartad film av Ozu i underbara färger. Handlingen flyter fram i ett så lugnt och behagligt tempo att man blir helt betagen. Och Setsuko Hara är som vanligt helt otrolig.
arvidsollenby
2005-07-22
något av en besvikelse faktiskt. får hoppas att detta är en av ozus sämre filmer.
delevired
2004-11-06
Lik Tokyo Story både spelmässigt och ämnesmässigt. Dock mer vardaglig och till en viss del lättsam.