3.2

The Devil Rides Out

Hammerproduktion där Christopher Lee gör allt för att rädda sin gamle vän från att uppslukas av en fruktansvärd satanistisk sekt.

Originaltitel The Devil Rides Out
Alternativ titel The Devil's Bride
Regissör Terence Fisher
Manus Richard Matheson, Dennis Wheatley
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare Christopher Lee, Charles Gray, Nike Arrighi, Leon Greene, Patrick Mower, Sarah Lawson, Paul Eddington, Rosalyn Landor, Russell Waters

sven_usling
2018-12-31
Enormt stämningsfull thriller som dock tappar lite framåt slutet. Men inledningen är snudd på genial.
stgurgel
2017-08-06
Otroligt lökig. Lite som världens sämsta bondfilm. Bedrövliga specialeffekter och bedrövligt trams
BrutusBeefcake
2016-09-01
Christopher Lee är ju helt gudomlig. Men det är väl också det enda positiva jag har att säga om filmen. Får inte igång den stämningen jag sökte och den är faktiskt lite småtöntig. (5-/15)
niebaotan
2015-12-25
Inte riktigt lika vass som jag vantat mig men The Devil Rides Out ar likval fortfarande en bra film. Christopher Lee i synnerhet men ocksa den ovriga ensemblen skoter sig mycket bra och vi bjuds pa en del trevligt djavulsdyrkande. Slutet lamnade dock en del att onska. Stabil 3a.
Astrojacob
2015-10-11
Christopher Lee R.I.P Rules !!!
Dutch
2015-07-20
Haha b
JoeL431
2014-08-14
Christopher Lee är king.
2014-07-10
Det denna underhållande Hammerproduktion ej har i kvalitet tar den igen med råge med atmosfär och härliga effekter. Occultism står i fokus och den alltid lika sevärde Lee toppas enbart av Gray som med sin genomträngande blick är perfekt som ledaren för ett gäng satanister. En härlig pärla i brittiska hammerserien.
Mr_v
2014-05-07
Härligt ockult-raffel från Hammer!! Välgjort och konstant underhållande.
martineden
2013-05-31
[rek. 3] Härlig Hammer! En riktigt lyckad film även om det ibland dyker upp scener där dialogen känns pinsamt krystad och skådespeleriet är allt annat än trovärdigt. Fishers regi är annars (som vanligt) oklanderlig och jag älskar kamerans rotation när de står inne i cirkeln! Subtilt men oerhört kraftfullt. Kul att se Christopher Lee i en hjälteroll, vilken han axlar med bravur. Måste ge en eloge till Charles Gray som gör en mycket fin insats. Bra! Bra! Bra! 3+/4-