3.2

Djupet

En kall natt i mars 1984, några kilometer utanför Islands södra kust, sjunker fiskebåten Breki och drar med sig nästan hela besättningen ner i djupet. Tre fiskare överlever, men efter några timmar i det iskalla havet är det enbart en kvar.

Originaltitel Djúpið
Alternativ titel The Deep
Regissör Baltasar Kormákur
Manus Jón Atli Jónasson, Baltasar Kormákur
Genre Drama, Action, 2010-tal
Skådespelare Ólafur Darri Ólafsson, Theódór Júlíusson, Björn Thors, Jóhann G Jóhannsson, María Sigurðardóttir, Guðjón Pedersen, Walter Grímsson, Stefán Hallur Stefánsson, Thora Bjorg Helga, Thröstur Leó Gunnarsson

haajen
2018-06-24
Tyckte mest den var tråkig och väldigt amerikaniserad i sättet den berättade sin, väldigt tunna, historia på. Hade nog hellre sett en dokumentär om händelserna.
Memmem
2016-08-26
Spännande spelad dokumentär! 1984 inträffade något mycket märkligt strax utanför Islands södra kust. Det blev en världsnyhet. Upprinnelsen är följande: Gulli evakuerades med sina föräldrar till isländska fastlandet när deras hemstad Vestmannaöarna, Islands näst största stad, drabbades av ett vulkanutbrott. Från de intilliggande vulkanerna Eldfell och Helgafell regnade aska, lava och eld över staden. Elva år senare återkommer han när han anställts som kock på ett fiskefartyg. Kvällen innan besättningen om fem man ska ut på havet firar de en "blöt" kväll på en restaurang. Trötta och bakfulla ger de sig ut på det mörka havet. En vajer fastnar i havet och hotar att kapsejsa den något skamfilade fiskebåten, men de lyckas få loss den. När Gulli efter några timmar går upp på däck upptäcker han att två kamrater lägger ut den splitter nya trålen, fast det egentligen går åt tre man. Halvvägs ut fastnar också denna, och man vill först inte kapa den då den är helt ny. Så småningom försöker man dock koppla loss den från kranen, men hinner inte innan båten kapsejsar i det femgradiga salta piskande havet. Denna film har gjorts med viss finess, den är mycket intressant och spännande i början, men tappar fart allt eftersom. Det verkar som om man inte har så mycket att berätta, vissa scener dras ut för långt. Ganska bra spelat av de flesta skådespelarna. Fotot kunde vara bättre, det är många svarta bilder där händelserna bara antyds. Bilder från restauranger, fiskebåtar, havet, kusten, bostäder och sjukhus. Betyg: 3+
Muhammed
2016-03-11
Fascinerande!
Jompalompier
2016-01-18
Jag tycker att den fångar många känslor. Känslan av ensamhet, hopplöshet, hopp, jävlaranamma, kärlek etc. Galet att mycket är filmat "på riktigt" i havet, att man vågar utsätta sina skådisar för något sånt.
Bozze80
2016-01-07
Den håller sig lyckligtvis borta från sentimentalträsket, men tyvärr så blir den heller inte speciellt gripande och intressant, trots en bra story och väldigt välgjord film. Klart godkänd, men ändå en liten besvikelse.
2015-04-18
Det görs bra film på Island. Dessvärre är inte Djupet ett exempel på det. En väldigt intressant historia slarvas bort med usel dramaturgi, vilken får filmen att kännas alldeles för långsam (även om tempot egentligen är okej) och alldeles för spretig. Alla känslor (och sådana är det knökfullt av) som ska förmedlas fastnar någonstans på vägen, och man får liksom fylla i själv. Men det är bitvis snyggt, några scener är kanon och historien är (son sagt) väldigt intressant. (6/15)
jlam
2014-11-29
Jordnära och intressant skildring som inte går i fällan att försöka konkurrera med tajta spänningsfilmer som 127 timmar m fl. Fett räddar! Måste ha en av de skönaste storstadsskildringar jag sett också: en bild med typ en isländsk bakgård och lite skyskrapor pålagda i bakgrunden ska föreställa London :)
Rele
2014-11-28
En annorlunda, men bra och gripande film. Jag ger en stark trea.
KyLLo
2014-11-11
Överskattad. Tanken är god och stämningen är utmärkt i början. Det känns till en början som en perfekt film att se under vinterhalvåret. Men dramatiken är inte bra skildrad. Den påminner om många billiga skräckfilmer. Mörkt foto och avsaknad av känsla gör att det tyvärr blir oengagerande. Sedan blir filmen dokumentärlik och då börjar jag tänka att teamet bakom filmen var mer intresserade av att göra en hyllningsfilm än en mysig och spännande spelfilm. Sebar, men en besvikelse.
vonadel
2014-07-21
Var lite för trött när jag såg den så jag orkade inte ens se klart den mot slutet, då den var ganska långsamt berättad. Blev lite förvånad hur den utvecklade sig. Till en början kändes det lite knepigt, men sen slog det mig att varför måste alla filmer ha ett klassiskt Hollywood-upplägg? När jag såg klart den dagen efter uppskattade jag den mer. Vilket öde egentligen! 6/10