3.3

The Decline of Western Civilization

Dokumentär om punkscenen i Los Angeles i början av 80-talet. Innehåller intervjuer och scenframträdanden av band som X, Fear, Circle Jerks och Black Flag med flera. Regissören Penelope Spheeris gjorde senare även The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years och The Decline of Western Civilization Part III.

Originaltitel The Decline of Western Civilization
Regissör Penelope Spheeris
Manus Penelope Spheeris
Genre Dokumentär, 80-tal

Xtro
2020-02-14
Underlägsen del 2 eftersom den inte är lika genomgående underhållande, men ändå bra.
Raimo_1985
2016-06-05
Alla band är inte jätteroliga men intervjuerna är ganska kul. Circle Jerks står för det absolut bästa liveframträdandet följda av Black Flag och Fear. Vissa konsertklipp är lite långa, särskilt Germs. Kalkonhönan: Varför valde du att se denna film?
zonk
2015-07-04
Germs var ju skitkul, i övrigt ojämnt som fan
Kalkonhönan
2015-05-16
Nej ingenting alls för mig, inte alls kul eller intressant att se på en massa lössläppta, dräggiga punkare och för mycket konsertklipp på kass musik.
2014-07-27
Alltså, var hardcore-scenen såhär jävla dålig? Hade banden varit bra hade denna dokumentär kunnat bli något, men nu blir det jävligt tradigt att kolla på Iggy-wannabe efter Iggy-wannabe som står och vrålar förjävligt till något sunkigt punk-komp. Har absolut sina dokumentära poänger, men det blir för mycket musik och för lite grävande i bandmedlemmarnas själar. Innehåller band som Black flagg, X, Fear och Germs.
Jonatanh
2012-05-10
Viktigt tidsdokument och skön känsla filmen igenom men då jag inte har någon personlig relation till varken scenen eller banden blir det inte mer än okej. Får egentligen bara fler anledningar att inte gräva djupare i punken då de flesta banden är riktigt dåliga och attityden riktigt töntig. Några sköna karaktärer får man dock möta, Black Flag partiet är höjdpunkten.
Semiramis
2012-04-02
Helt okej, ganska intressant. Black Flag och Fear är ju rätt bra, men de andra banden är riktigt kassa, speciellt Germs.
peterclash
2008-08-26
Ett par av intervjuerna med "vanliga" punkare är den stora behållningen med dokumentären och Black Flag såklart.
avante
2008-08-20