3.2

The Day of the Owl

Baserad på sicilianaren Leonardo Sciascias novell. Året är 1961 och platsen är en liten siciliansk stad. En byggnadsentrepenör vägrar ansluta sig till ett maffiakontrollerat byggföretag, vilket leder till att han mördas. Poliskaptenen Bellodi tar sig an fallet och märker snabbt vilken enorm makt den lokala maffian har. Foto av mästerfotografen Tonino Delli Colli (som bland haft del i Sergio Leones filmer).

Originaltitel Il giorno della civetta
Alternativ titel Mafia
Regissör Damiano Damiani
Genre 60-tal, Thriller, Kriminalare, Mysterium
Skådespelare Claudia Cardinale, Franco Nero, Lee J Cobb, Tano Cimarosa, Nehemiah Persoff
Filmnummer 20465

Albion
2019-11-13
En välberättad om än lite långdragen film om maffiastrukturen i en Siciliensk småstad. Bra skådespel blandas med lika uselt från andra håll. Fint foto. Intressant film i sin helhet och betyget landar på en svag 3;a, 3-
FabianBom
2017-10-16
bra skådespel, men seg historia
Krantzylvania
2007-10-06
Cardinale och Nero, det här mpste jag se om jag hittar på den nån gång
NHL
2006-08-16
Det måste ju sägas att storyn byggs upp sakta men säkert och kan vara rätt komplicerad om man inte hänger med från början. Dock är det trots allt en rätt enkel historia. En av ett antal filmer signerade DD där han tar upp korruption och maktmissbruk, givetvis spetsat med den sedvanliga cynismen i hans filmer. En rätt ung Franco Nero (utan sin sedvanliga mustasch) är här till och från väldigt lik Terence Hill. Claudia Cardinale är nästan lika sockersöt här som i OUTW. Fotot är eminent som vanligt när det gäller Colli, en riktig mästerfotograf. Den är helt klart något seg, men den får ett högre betyg enbart tack vare det oerhört fina fotot och den klockrena cynismen i slutscenerna. Synd att fler inte har upptäckt DD's bästa filmer.