3.4

The Day He Arrives

Seoung-jun är en filmprofessor och före detta regissör som återvänder till Seoul för att träffa sin vän, en äldre filmkritiker. Under sitt besök försonas han med sitt ex och möter två kvinnor under ödets egna spelregler.

Originaltitel Book chon bang hyang
Regissör Hong Sang-soo
Manus Hong Sang-soo
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Yu Jun-sang, Kim Sang-jung

Kimchi
2013-02-11
Ah, väldigt fin och behaglig film. Trots att handlingen är simpel så blir den aldrig ointressant. Mycket tack vare Hongs lekfullhet med tidsperspektivet. Jag gillar karaktärerna, de utstrålar en mänsklig värme man inte ofta ser i dagens filmer.
Sznax
2011-11-11
Riktigt snygg och riktigt skön liten film. Närheten till allt gör att man känner sig nära händelserna, som är utlagda med precis rätt vemod och humor. Längden gör också att litenheten behålls, det svart/vita fotot är en klar styrka. Kunde dock ha varit mer tankeväckande. Det känns som att karaktärerna är mer ytliga än vad de borde vara. Betyg 7.2
Tonti
2020-10-29
2011: Jag gillar verkligen Hongs enkelhet och närhet till sina karaktärer. Det blir dock inte alltför djupsinnigt och hans filmer tycks ha en viss grabbighet över sig. Men det är en klart bra och sevärd film. Kanske dock föredra hahaha en smula. 2020: Omsedd, och framstår i annat ljus efter att ha sett många andra av Hongs filmer. Ganska toppen. Leker med berättarformen och känns väldigt koncentrerad. Oväntat snygg också.