3.4

The Danish Girl

Vad händer när den man älskar vill byta kön? Baserat på den sanna historien om danska konstnären Einar Wegener och hans fru Gerda.

Originaltitel The Danish Girl
Regissör Tom Hooper
Manus Lucinda Coxon
Genre Drama, Romantik, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Adrian Schiller, Sebastian Koch, Emerald Fennell, Pip Torrens, Sophie Kennedy Clark, Henry Pettigrew, Cosima Shaw, Nicholas Woodeson, Philip Arditti, Miltos Yerolemou

Sheepy
2022-11-12
Starkt drama med mycket bra skådespelarprestationer av Eddie Redmayne (som jag tycker är ännu bättre här än i The Theory of Everything) och Alicia Vikander. Filmen tappar mig dock mot slutet då jag känner mig totalt utmattad av all melodramatik, gråt och sorgsna stråkar.
92axha10
2019-02-27
Film som känns som den enbart existerar för att vinna priser. Uddlös drama som spelar allt på ett kort. Kommer snart glömma
#54
2018-11-29
En menlös filmatisering.
emelee
2018-10-21
Hade nog kunnat bli bättre om de hade haft en transsexuell skådis som Einar/Lili. Jag kände inte så mycket för den karaktären, men däremot väldigt mycket för Gerda.
2020-10-28
Tyvärr har jag aldrig sett klart den här filmen, vet inte varför men någon gång ska jag göra det... Nu så ska denna fantastiska film få det betyg den förtjänar... 5:a
2017-06-29
Jag har en teori: Anledningen till varför de har fläskat på så sjukligt mycket med färg är för att dölja filmens bruna hinna efter att ha varit så djupt inne i Oscars-juryns rövar. En viktig historia blev till medhårs Hötorgs-konst. Pekoral! (3+/15)
2017-04-30
Jag såg den för att Alicia är söt men det jag fick ut var att Alicia är en bra skådespelare! Den är lite lång å ändå hastar de i slutet.
Christofer
2017-01-09
Fantastiskt foto och skådespel, såklart. Men det var ändå inget som grep tag i mig på det sätt jag hade hoppats. 3
idaho1981
2017-01-08
Väldigt vacker film. Intressant och berörande historia som berättas lugnt och bra. Redmayne gör det riktigt bra men Vikander är den starkast lysande stjärnan och Oscarn var verkligen välförtjänt..
2017-01-05
En film som inte lämnade mig ifred, den följde med i tankarna efteråt, mycket känslor och funderingar åstadkom den. Otroligt bra skådespel av de båda huvudrollsinnehavarna, nyanser, en underbar tidsanda och miljö.