Dansaren

Loïe Fuller var teatern Folies Bergères stora stjärna runt sekelskiftet 1900 och en inspiration för Toulouse-Lautrec och bröderna Lumière. Det här är en berättelse som skildrar hennes komplicerade relation till sin protegé och rival Isadora Duncan.

Originaltitel La danseuse
Alternativ titel The Dancer
Regissör Stéphanie Di Giusto
Manus Stéphanie Di Giusto, Sarah Thibau, Thomas Bidegain
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Amanda Plummer, Mélanie Thierry, Gaspard Ulliel, Denis Ménochet, William Houston, Louis-Do de Lencquesaing, François Damiens, Tamzin Merchant, Bert Haelvoet, Soko, Camille Rutherford, Lily-Rose Depp, Charlie Morgan

Kajanus
2017-07-20
Soko lyckas inte fånga mig, hennes introverta spelstil passar inte riktigt in på Fullers persona. Regin är dessutom ofokuserad och alltför ojämn, men Lily-Rose Depp är riktigt bra som Isadora Duncan.
erosagape
2017-06-24
Gripande.
Krissla
2017-01-02
Lite ojämn film. En del saker sker för snabbt och oförklarat, men ack så vacker på flera olika punkter.
TimBuckley
2016-12-28
(rek 4a) Soko är helt ok, och kul att se henne skådespela. Men hon bottnar inte i rollen och borde inte ha valts till den. Främst för att hon är för ung. Men oavsett casting så faller manuset dock i fällan av att rada upp händelser, dvl den vanliga fällan för filmer som försöker sammanfatta ett liv på två timmar. Snygg visuellt stundtals dock, och förvisso kul med en regissör som inte är rädd för smärta eller sex. Men det betyder ju dock inget om inte manuset är bra. 2a.
goeran
2016-11-26
Stéphanie Di Giustos film La danseuse, om den berömda dansösen Loïe Fuller (som skapade den berömda serpentindansen), är inte särskilt historiskt korrekt; snarare tvärtom har regissören och manusförfattaren tagit sig mycket stora friheter. Trots det är det en mycket vacker och sevärd film om person som kom att mer än många andra symbolisera art nouveau-rörelsen.