3.2

The Cut

Berättar historien om en armenisk man, Nazareth Manoogian, som efter att ha överlevt folkmordet får reda på att hans tvillingdöttrar kan vara vid liv, och ger sig ut för att hitta dem.

Originaltitel The Cut
Regissör Fatih Akin
Manus Fatih Akin, Mardik Martin
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Tahar Rahim, Simon Abkarian, Makram Khoury, Hindi Zahra, Kevork Malikyan, Bartu Küçükçaglayan, Trine Dyrholm, Arsinée Khanjian, Akin Gazi, Shubham Saraf, George Georgiou, Arevik Martirosyan, Lara Heller, Moritz Bleibtreu, Numan Acar

Spidde
2016-07-03
Fatih Akin är en av mina favoriter bland samtida regissörer och konstigt nog hade jag missat denna films existens. Dessutom gör världens coolaste Tahar Rahim huvudrollen så när jag satte mig framför TVn var det med höga förväntningar. Första halvtimmen var dock lite av en besvikelse. Berättandet kändes lite taffligt och att armenierna pratade engelska drog ner upplevelsen. Sen vände det dock och resten av filmen höll hög nivå. Konstigt nog är den som bäst när det inte sägs så mycket. Trots att Akin både skrivit manus, regisserat och producerat är det här en samproduktion mellan många länder och säkert har det varit många viljor som skulle komma fram. Filmen känns därför inte lika personlig som några av Akins andra filmer, men den är helt klart sevärd och välgjord. Hoppas på fler bra filmer av Akin i framtiden och att Tahar Rahim får göra fler bra huvudroller.