2.6

The Current War

Handlingen fokuserar på strömkriget i 1880-talets USA där likströmmen marknadsfördes av Thomas Edison, och växelströmmen av George Westinghouse och Nikola Tesla.

Originaltitel The Current War
Regissör Alfonso Gomez-Rejon
Manus Michael Mitnick
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Benedict Cumberbatch, Michael Shannon, Nicholas Hoult, Katherine Waterston, Tom Holland (III), Matthew Macfadyen, Tuppence Middleton, Damien Molony, Conor MacNeill, Celyn Jones, Iain McKee

Dream
2023-04-10
Hade nog funkat bättre som dokumentär än film.
amam
2021-01-31
Svag trea. Kändes väldigt romantiserad och jag vet inte riktigt vad poängen med filmen var egentligen men jag gillade skådisarna.
MsA
2020-10-04
Dålig casting. Tre britter spelar amerikaner och de kan inte ens prata som de gör over there. Rörigt och en historia som kunde blivit så bra!
2020-09-25
Det är en väldigt intressant historia det här, otroligt tacksam att göra film på, så det borde ha blivit bra, men det blev det inte. Grundproblemet är en regissör som är mer intresserad av sig själv än den historia han ska berätta och de karaktärer den involverar. Personporträtten blir väldigt grunda, och det mesta passerar bara förbi i en osammanhängande röra. Lite Edison där, lite Westinghouse där, och lite Tesla där, men aldrig någon riktig förståelse för varför de är som de är och agerar som de gör. Tidsperioden får man aldrig någon känsla för heller, och skådespelarna slösas bort i otacksamma roller. Här hade behövts en regissör som är förmögen till att hitta ett fokus och som klarar av att hålla reda på de olika trådarna
Murvel48
2020-05-29
En stökig och osammanhängande film om något helt ointressant.