3.6

The Crucified Lovers

Den rike tryckeriägaren Ishun, som kejsaren givit ensamrätt att trycka kalendrar, försöker förföra sin tjänsteflicka Otama. Otama är själv är förälskad i Mohei, Isuns närmaste medarbetare. Samtidigt blir Ishuns fru Osan kontaktad av sin misslyckade bror som än en gång behöver låna pengar för att betala sina skulder. Osan vet att Ishun aldrig kommer gå med på att låna ut pengar så hon söker hjälp hos Mohei.

Originaltitel Chikamatsu Monogatari
Alternativ titel A Story from Chikamatsu, The Tale of the Crucified Lovers
Regissör Kenji Mizoguchi
Manus Yoshitaka Yoda, Matsutarô Kawaguchi
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Kazuo Hasegawa, Kyôko Kagawa, Eitarô Shindô, Eitarô Ozawa, Yôko Minamida, Haruo Tanaka, Chieko Naniwa, Ichirô Sugai, Tatsuya Ishiguro, Hiroshi Mizuno, Hisao Toake, Ikkei Tamaki, Kimiko Tachebana, Keiko Koyanagi, Sayako Nakagami, Kanae Kobayashi

Engravadlax
2013-08-01
C-C-C-Chauvinistic combo breaker! Det är ett hyfsat hantverk, för sin tid, men som vanligt med Mizoguchi är innehållet mig fullkomligt ointressant; inget riktigt drama, ingen riktig tragedi heller för den delen, bara patetiska karaktärer, gnäll och moralism. (5/10)
foppa99
2012-04-30
gillar musiken, feminismperspektivet o utomhusscenerna. hög klass på allt o det = en alldeles vanlig Mizo.
Tonti
2008-08-04
Vissa scener är fantastiska och det bästa jag sett hittills av Mizoguchi. Filmen är inte alltid lika övertygande men i sina bästa stunder är den faktiskt ett riktigt mästerstycke.
KimEkberg
2008-08-04
Lite seg första halva, men den artar sig rejält mot slutet. Stundtals mycket vacker.
goeran
2008-04-14
En vacker och sevärd film med utomordentliga skådespelarprestationer; framförallt lägger man märke till Kyôko Kagawa som Osan och Kazuo Hasegawa som Mohei men även Eitarô Shindô som Ishun är bra. Pskykologin i dramat kan man ju ha en del tankar om men man må ju hålla i minnet att filmen bygger på ett skådespel från början av 1700-talet. Det som möjligtvis stör lite är att Mizoguchi, sin vana trogen, tenderar att lägga in lite för många pekpinnar om kvinnors villkor i dåtidens Japan (det tycker jag är att underskatta sina tittare).
Gustavo99
2006-09-11
Vacker och snygg. Sen musiken får man inte glömma.