3.1

Där kräftorna sjunger

En kvinna blir misstänkt för mordet på en man som hon tidigare har haft en viss speciell relation med.

Originaltitel Where the Crawdads Sing
Regissör Olivia Newman
Manus Lucy Alibar
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Daisy Edgar-Jones, Taylor John Smith, Harris Dickinson, David Strathairn, Michael Hyatt, Sterling Macer Jr, Logan Macrae

Starkbröl
2022-11-15
"Viss speciell relation", jaså är det så det heter! De tre tidigare kommentarerna sätter nog ord på det mesta jag känner inför denna film också. Det som sticker ut är hur oerhört Harlequin (förlaget alltså) allt är, riktigt sliskbrudigt är det. Daisy Edgar-Jones är söt och kompetent och så men har en egentligen ganska idiotisk roll och övertygar väl inte som träskflicka direkt, hon för sig alldeles för sofistikerat, och ibland åker sminket på med anmärkningsvärd kompetens. What are you doing in my swamp?!
BarryHero
2022-09-05
Har helt klart en del likheter med t ex The Notebook och filmen har sina brister. T ex är det märkligt hur träskflickan kunnat hålla sig så fräsch under alla år som ensam träskflicka. Hur skötte hon hygienen? Trots detta flockas killarna runt henne. Daisy Edgar-Jones är dock bra i sin roll och träskmiljöerna från North Carolina är fina att titta på. Filmen är dessutom intressant hela vägen in i mål.
bauster
2022-08-26
En Notebook för 2000-talet. En totalt overklig naturväsenqvinna äter tårta med Kendocka på en instagram-perfekt strand, sen går hon hem till sin Systrarna Grene-mysiga stuga och ritar prisbelönta akvareller av träskens fauna.
PeterTheW
2022-08-21
Stark trea. Världens mest överskattade bok får en vacker om än förutsägbar och lite väl "snygg" filmatisering.