1.9

The Crab Cannery Ship

Ombord på båten Kanikôsen, där man fiskar och konserverar krabbor, tvingas arbetarna jobba under ömkansvärda förhållanden med minimilöner. Vissa klarar inte av förhållandena och dör t o m av undernäring, och dessutom är övervakaren av den mer brutala sorten. Shinjo, en av de anställda, intalar de andra att de kommer få lycka och rikedom i sina nästa liv och övertalar dem därför att begå självmord för att snabbare nå dit. Det hela slutar dock i ett enda stort misslyckande. Istället flyr Shinjo som plockas upp av ett ryskt fartyg. Väl där överväldigas han av de sociala förhållandena som är helt annorlunda från de han just har lämnat och beslutar sig därför att återvända till Kanikôsen för att rädda sina medarbetare.

Originaltitel Kanikôsen
Regissör Hiroyuki Tanaka
Manus Hiroyuki Tanaka
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ryuhei Matsuda, Hidetoshi Nishijima, Kengo Kora, Tokio Emoto, Masaki Miura, Gô Rijû, Toru Tezuka, Ken'ichi Yajima, Hirofumi Arai, Takayuki Kinoshita, Sarutoki Minagawa, Terunosuke Takezai, Ren Ôsugi, Taisei Miyamoto

escaperel
2010-08-01
Oväntat tunn och oengagerande. Här finns inte mycket alls av den intelligens och det härliga filmspråk jag sett Sabu visa upp i sina tidigare filmer.

2010-07-11
Svagaste SABU-filmen jag sett hittills.