2.5

The Competition

Paul Dietrich och Heidi Schoonover spelar båda piano och är båda nominerade för ett av musikvärldens mest prestigefyllda priser. Således borde de vara bittra rivaler, men istället förälskar de sig i varandra. Frågan är dock om de kan hålla sin kärlek vid liv när de får veta vem av dem - om någon - som vunnit den fina utmärkelsen?

Originaltitel The Competition
Regissör Joel Oliansky
Manus Joel Oliansky, William Sackheim
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Richard Dreyfuss, Amy Irving, Lee Remick, Sam Wanamaker, Joseph Cali, Ty Henderson, Vicki Kriegler

Zebulonm
2024-04-15
Lång o seg.
StureStenhög
2022-01-15
Det här var lite halvljummet. Det är en film som hela tiden har potential att bli intressant, men som frustrerande nog alltid tycks ta den minst intressanta vägen. Istället för att fördjupa sig i sina teman och karaktärer, så faller man hela tiden in i konventionellt historieberättande. Richard Dreyfuss karaktär är sannerligen en riktig röv, och det hade man kanske kunnat göra något med, men som kärlekspar blir han och Irving aldrig speciellt övertygande, främst för att det är svårt att se vad hon ser i honom, och man får aldrig någon riktig anledning till att hoppas att de ska få varandra. I övrigt finns det gott om underutvecklade sidohistorier som mest bara är där. Men det finns vissa russin i kakan här och där som jag uppskattar. En del bra scener och intressanta meningsutbyten, men de känns bortkastade i slutändan