3.2

The Color Wheel

JR har gjort slut med sin professor. Hon lejer sin yngre irriterande bror för att åka med på en kort road trip för att flytta ut sina prylar. De bråkar med varandra och i princip med alla andra de möter också. Till slut hittar de dock fram till varandra i deras gemensamma utanförskap mot alla andra som stöter bort dem.

Originaltitel The Color Wheel
Regissör Alex Ross Perry
Manus Carlen Altman, Alex Ross Perry
Genre Romantik, Familjefilm, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Carlen Altman, Bob Byington, Kate Lyn Sheil, Anna Bak-Kvapil, Ry Russo-Young, Craig Butta, Alex Ross Perry

hestret
2013-02-03
Gör ett försök att lämna en kommentar även om det känns svårt - detta ska ses! Denna naturalistiska svartvita road-trip indie (verkligen indie i ordets riktiga bemärkelse) är minst sagt obehaglig, originell och okonventionell. Skådespelarnas läsning känns fräsch, nihilistisk och ogrundat i verkligheten på ett sätt som är rätt svårt att beskriva. I ljuset av detta bjuds vi också på en väldigt intressant syskonrelation mellan stapelkaraktärerna typ prepubertal osäker kille och typ manisk och vacker antihjältinna. Syftet bakom filmen är emellertid oklart; önskar regissören enbart att vi ska känna oss obekväma eller är det en kommentar på större temata som rasism, sex och/eller sexuellt utnyttjande. Påminner lite om mumblecore-genren samt TV-serien Girls med sitt kvicka kameraarbete, ironiska deadpan-humor, självupptagna karaktärer fokuserade på sina egna kärleksproblem och rappa dialog om inget särskilt. Den här filmen tar det dock ett steg vidare med New Wave-foto och är mer psykologisk jobbig och transgressiv. Mycket mycket bra film.
symbiosis
2012-02-01
Har lite svårt för den där typiskt amerikanska pratkvarnsindiehumorn, men den här var ändå tillräckligt underhållande för att vara värd ett biobesök. Inga omotiverade scener, möjligtvis omotiverat kornigt foto.
nosq
2012-01-29
Riktigt underhållande dialog, men vissa biroller hade usla skådisar och fotot var huvudvärksframkallande brusigt.
xkattenx
2012-01-27
Bra och rolig med en sexscen som var helt omotiverad. Svag fyra.