2.7

The Chamber - Dödscellen

Den unge advokaten Adam tar uppdraget att försvara Sam, en avskydd Ku Klux Klan-medlem som ska avrättas för mordet på två judiska barn 20 år tidigare. Adam engagerar sig i fallet för att försöka få fram hela sanningen. Baserad på John Grishams bok.

Originaltitel The Chamber
Regissör James Foley
Manus Chris Reese, William Goldman
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Chris O'Donnell, Gene Hackman, Faye Dunaway, Robert Prosky, Raymond J Barry, Bo Jackson, Lela Rochon, David Marshall Grant, Nicholas Pryor

2018-04-20
Spännande film med bra skådespelare.
2018-01-07
Grisham-filmatiseringar brukar sällan vara dåliga och så är egentligen ej heller den här. the Chamber känns dock blek och det är svårt att engagera sig i hur det kommer att sluta. Hackman i all ära, men han kändes på något sätt bortkastad.
norenorama
2017-10-20
Segt slut, gick typ att se i brist på annat.
Portugallien
2015-08-18
2014-11-16
John Grisham är en utmärkt författare och de flesta filmatiseringar som gjorts har passat min smak. Men tyvärr är detta utan tvivel en av svagaste filmatiseringen som gjorts på någon av Grishams böcker. Jag läste boken innan jag såg filmen och eftersom boken är riktigt bra såg jag fram mot en riktig bra film men resultatet är som bäst ok. 3-
LacombeLucien
2014-06-27
Duger.
Gr3veN
2013-11-18
Gamle Gene levererar ! Utan honom vore filmen en högst mediokert rättegångsdrama, nu fick vi iaf lite skådespel på toppnivå också.

2013-05-12
Eftersom den saknar fokus rycker denna film bara flyktigt på axlarna till allt som är av intresse utan att beröra några av de frågor som rör ämnet.
C_Gable
2013-02-19
Väldigt bra film tack vare Gene Hackman. Han spelar väldigt bra.
ami86
2012-09-01
Helt ok film. Känns som en mindre religiös version av Dead Man Walking, med en manlig advokat i huvudrollen. Tycker faktiskt att den som film är bättre än DMW. Gene Hackman är lysande även om det är svårt att uppbåda särskilt mycket sympati för hans karaktär. Önskar att den utforskat KKK närmare, vet inte om boken den är baserad på gör det. Jag börjar ana en förkärlek hos Grisham att skriva böcker om advokater. Har bara läst ett par av hans böcker och sett en handfull filmatiseringar, men det mesta verkar ju tyda på det.