3.4

The Cat Returns

Haru är en helt vanlig 17-årig tjej. Hon är en sådan tjej som kastar sig rakt in i saker utan att tänka sig för. En dag räddar hon livet på en katt men det visar sig att detta är ingen vanlig katt utan en prins från Katternas Värld. Efter att självaste Kattkungen kommer för att tacka henne för hennes hjältedåd börjar mycket underliga saker hända runt omkring Haru... En fristående uppföljare till Whisper of the Heart.

Originaltitel Neko no ongaeshi
Regissör Hiroyuki Morita
Manus Aoi Hiiragi
Genre Äventyr, Anime, Fantasy, Familjefilm, Animerad, 2000-tal
Skådespelare Youko Honna (röst), Chizuru Ikewaki (röst), Yoshihiko Hakamada (röst), Aki Maeda (röst), Kumiko Okae (röst), Tetsurô Tanba (röst), Tetsu Watanabe (röst), Takayuki Yamada (röst)

Sheepy
2023-08-03
The Cat Returns är en vackert animerad men ganska intetsägande Studio Ghibli produktion. I ett försök att göra en mer lättsam och underhållande film har man glömt bort att göra karaktärerna mer intressanta. Dessutom saknas det dramatiska och emotionella scener. Detta gör att man tyvärr inte bryr sig om den lättviktiga handlingen.
Powha
2023-06-01
Svensktitel Katternas Rike.
Hompen
2020-09-02
Bra film. Gillar grundhandlingen och karaktärerna. Men något för simpel handling för att riktigt engagera. Men de får ihop det rätt bra på slutet ändå.
HerrNenne
2020-01-27
Började fängslande. Fortsatte till att bli bisarr. Sen blev den rätt tråkig. Slutligen så var den ganska fin.
Haenskii
2019-04-07
En av de roligaste filmer jag har sett på länge. Verkligen något för kattälskare.
F-M-J
2015-02-10
Fantasifull barnfilm med Studio Ghiblis mysiga prägel på skapelsen. Egentligen är filmen lite av en bagatell, men det gör ingenting då handlingen ändå är tydlig och man får möta massor med sköna karaktärer i sann Ghibli anda. Däremot är det inget av det vassaste som kommit ur produktionsbolaget, men absolut en sevärd film om man tycker om filmer i stil med denna.
peu-depeu
2015-01-04
Känns som en ganska vanlig idé för en barnfilm, att någon upptäcker en "hemlig värld" och att det uppstår någon slags komplikation där. Den här var dock inte särskilt mer än så, tyckte inte att den gav något mer än vad man räknat med när man föreställer sig en kattstad. Den tjocka katten var en trevlig karaktär, utan honom hade det nog blivit en tvåa som betyg.
MaxMackan
2014-07-08
Rätt svag film som känns väldigt lat och slarvig för att vara Ghibli. Den är skriven barnsligt istället för att vara skriven för barn och underskattar därför sin publik. Manuset är överförenklat och används för att lösa saker för karaktärerna, istället för att karaktärerna för lösa det på egen hand i filmens eget universum. Animeringen känns inte lika detaljerad som man är van vid. Trots det är det underhållande, mysigt och tillräckligt bra för medelbetyg men det är knappt.
emsir
2014-05-04
Rolig, skrattade flera gånger, och lättsmält.
skugge
2013-06-26
Hade jag varit 9 år och tjej så kanske det här hade funkat för mig också.