The Card Counter

Berättar historien om en före detta förhörsledare inom militären som blivit en duktig kortspelare samtidigt som han tampas med sina inre demoner.

Originaltitel The Card Counter
Regissör Paul Schrader
Manus Paul Schrader
Genre Drama, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Oscar Isaac, Tye Sheridan, Tiffany Haddish, Willem Dafoe, Alexander Babara, Bobby C King, Ekaterina Baker, Bryan Truong

Rele
2023-09-07
Här har vi annorlunda drama med enkla medel. Oscar Isaac spelade rollpassand men filmen saknade det lilla extra. Jag ger ändå en svag trea i dag.
Starlette
2023-02-26
Lite långtråkig, och tyckte castingen inte riktigt funkade.
Rune2000
2023-01-26
Gillade filmens stämning och det långsamma tempot. Oscar Isaac passade utmärkt i huvudrollen och jag har, i efterhand, svårt att se någon annan axla denna roll. Tyvärr lyckas inte Paul Schrader att slutföra denna film i samma anda som den började, men jag uppskattade själva resan.
2022-04-03
Väldigt stämningsfull och invaggande. Älskade att bara titta på den här filmen, följa med i dess stillsamma flyt, njuta av bilderna och soundtracket. Det här är nog det bästa jag sett av Schrader, faktiskt. Inget mästerverk rent storymässigt och sådär, men ändå en av årets bästa filmer.
2021-12-27
Mycket av det Paul Schrader har gjort sig känd för känns igen här, och jag brukar ha lätt för att fastna för hans teman, och gjorde det även här. Här gillar jag också verkligen den oglamourösa skildringen av casinovärlden, även den består trots allt till största delen av grå vardag. Dock lite underligt att man gör en så stor grej av att han räknar kort, och sedan låter honom spela poker hela filmen där korträknande är irrelevant (något som filmen själv också påpekar). Det finns dessutom en del aspekter kring hur pokervärlden framställs som inte känns helt realistiska. Jag tycker väl inte heller att grejen med Tye Sheridans karaktär fungerar riktigt. Jag förstår vad man vill göra i teorin, men det känns som en idé som är svår att få att fungera någon annanstans än i just teorin. Men Oscar Isaac är bra, och jag gillar hans samvetstyngda karaktär och de egenheter han har lagt till sig med för att hantera existensen. Så det är väl en sådan där film som jag uppskattar, men som jag ändå känner att den gärna hade fått fungera ännu bättre
KimEkberg
2021-10-07
tät och stämningsfull resa i Schraders mörka fantasi. Hade föredragit en annan händelseutveckling.