3.4

The Butcher Boy

Francie och Joe bor i en liten irländsk stad. De är bästa vänner och rymmer tillsammans in i filmens värld för att slippa vardagens bekymmer. Francie försöker slippa undan vetskapen om sin faders alkoholism och sin moders mentala ohälsa. När familjen sakta, men säkert faller samman svarar Francie med att reagera på, ett för omvärlden, oacceptabelt sätt. Han skickas till ett pojkhem för att tuktas. Där försöker han bland annat genom en vision av Jungfru Maria att återupprätta sin självkänsla, men också sin vänskap med Joe.

Originaltitel The Butcher Boy
Regissör Neil Jordan
Manus Neil Jordan, Pat McCabe
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Eamon Owens, Alan Boyle, Stephen Rea, Peter Gowen, Fiona Shaw, Sean McGinley, John Kavanagh, Ian Hart, Brendan Gleeson, Milo O'Shea, Sinéad O'Connor

Skapad 2019-11-10 av Stygga-Vargen
För många år sen brukade vi åka till ett överskottslager på en annan ort för att handla ibland och det var en av mina favoritbutiker - de hade allt mellan himmel och jord och vi brukade alltid ...   Läs mer »

Ful_fisk
2022-05-19
Tänkte i början att det var en tidstypisk mustig uppväxthistoria, men den utvecklades ju åt riktigt sjuka håll. Det vann den också på, för det ursäktade allt skrikande och pojkens vidriga beteende som jag störde mig så på i början. Helt bisarr på slutet. Älskade inte filmen, men mycket udda.
2018-03-07
He, he, rätt rå film, men jag gillar den!!!
2016-10-02
Klassiker och mästerverk! Oerhört välspelat och både gripande och spännande. En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier!
2014-11-15
Det är mörkt och hemskt, men med många upplyftande humoristiska inslag som gör det hela riktigt underhållande. Med fantastiskt handlag skildrar Neil Jordan ett barns väg in i sinnessjukdomens grepp och inte för ett ögonblick tappar man koncentrationen. Unge Eamonn Owens som spelar huvudrollen är helt fantastiskt. 3+
#54
2014-02-22
Stark trea, eller möjligen en svag fyra.
OffTheGround
2013-05-18
Omtitt. Har nog aldrig haft så mycket medkänsla och sympati för en "osympatisk" karaktär.
Sznax
2011-12-29
Jag saknar ord för att beskriva hur vidrig den här filmen var att se på. Betyg 1.1
alexi
2010-10-14
Så GRYM och NAIZ!
Martin_Sj
2010-03-12
Såg den på SVT när jag var 14 eller något sådant. Riktigt bra. Helt klart Neil Jordans bästa och han har en då gjort en del ganska bra filmer.
slitenskiten
2009-11-01