Bröderna Karamazov

Filmen handlar om de tre bröderna Karamazov, alla representerande tre typer av ungdomar: Aljosja, den fromme troende, Ivan, den intellektuelle och tvivlande och Dmitrij, livsnjutaren. Mordet på deras fader, Fjodor Karamazov, bildar ramen för filmen. Filmen bygger på Fjodor Dostojevskijs roman med samma namn

Originaltitel Bratya Karamazovy
Alternativ titel The Brothers Karamazov
Regissör Kirill Lavrov, Ivan Pyrjev, Michail Uljanov
Manus Ivan Pyrjev
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Michail Uljanov, Andrej Mjagkov, Anatolij Adoskin, Valentin Nikulin, Kirill Lavrov, Tamara Nosova, Lionella Pyrjeva, Mark Prudkin, Nikita Podgornyj, Svetlana Korkosjko, Gennadij Juchtin

goeran
2016-09-12
Ivan Pyrjevs Bröderna Kamamazov från 1969 (som slutfördes av Kirill Lavrov och Michail Uljanov eftersom Pyrjev avled under inspelning av tredje delen) är ett mäktigt och suggestivt drama på nästan 4 timmar. Naturligtvis kan ingen filmatisering fånga mera än en mindre del av handlingen i Dostojevskijs mästerverk men det här är väl så nära som man kan komma.
Johan2006
2010-10-25
Min ryska är knagglig, men det är en strålande vacker film med imponernade scener, och personerna som spelar Dmitri och Ivan briljerar!