Det helt nya testamentet

Gud finns och bor i Bryssel. På jorden är han dock en riktig fegis som beter sig avskyvärt mot sin familj och lever efter en moral som kan tyckas utomvärldslig. Hans tonåriga dotter Ea vantrivs hemma och klarar inte av att hållas inlåst i deras lilla lägenhet. En dag bestämmer hon sig för att revoltera mot sin far, hackar sig in i hans dator och läcker hemlig information på nätet.

Originaltitel Le tout nouveau testament
Alternativ titel The Brand New Testament
Regissör Jaco Van Dormael
Manus Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig
Genre Komedi, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Benoît Poelvoorde, Pili Groyne, Catherine Deneuve, François Damiens, Yolande Moreau, Laura Verlinden, Serge Larivière, Didier De Neck, Marco Lorenzini, Romain Gelin, Anna Tenta, Johan Heldenbergh, David Murgia, Gaspard Pauwels, Bilal Aya, Johan Leysen

pelikan
2021-04-04
Absurde comme ne savent le faire que les Belges. Certes, il y a des parties un peu longue, mais le film est visuellement très attirant et l'histoire surprenante et drôle.
2018-09-05
Otroligt välproducerad. Det känns dock mest som ett försök att introducera religion och gudstro för 11-12-åringar som annars klagar på att det är gammalt, segt och tråkigt. Det blir totalt overkligt och sökande, åtminstone för en ateist. Påfrestande i längden. Dottern känns f.ö. inte som en tonåring, utan snarare en tioåring. En del verkar jämföra den här med Amelie, men den filmen är så mycket mer än bara en visuellt vacker film. En tvåa på grund av det visuella i Det nya testamentet. Utan det hade den fått en etta. Den här är egentligen precis som de fånigaste och barnsligaste av amerikanska familjefilmer.
2017-12-09
Ytterst kontroversiell i sin puttrighet. En bitvis fullkomligt lysande film som dessvärre har sina duktigt tråkiga partier. Sedan är det svårt att säga huruvida den är väldigt enkel i sin komplexitet eller väldigt komplex i sin enkelhet. (9-/15)
Borrman
2016-09-24
Skön.
Ghostface
2016-06-26
Originellt som balanserar utmärkt mellan värme och makabert. Visuellt tilltalande.
PeterTheW
2016-04-29
Nja. Det är snyggt gjort och osar lite Amelie, helt klart, och nog är det annorlunda jämte annat man matas med, men det tilltalar mig helt enkelt inte nog. Det blir aldrig intressant, roligt eller gripande nog för att jag riktigt ska bry mig och själva huvudhistorien med ett arsle till farsa som är Gud har liksom inte den komiska eller vrickade effekt som det borde. Gillar dock skarpt "death dates", det var en rolig och härlig del.
stgurgel
2016-03-23
Behållningen ligger i att den skiljer ut sig från det mesta man ser
Spidde
2016-03-13
En rätt misslyckad film med ett taskigt manus fullt av taffliga självklarheter. Inte bra alls. Lekkes beskrivning nedan "tandlös humor för pensionärer" känns träffsäker. Jag har sett att den här jämförs med Holy Motors, men likheterna är mycket ytliga och få. Holy Motors är ett mästerverk medan det här inte är något att ha.
RickDekard
2016-03-08
Älskar alla Jacos filmer. Jag blir lycklig och inspirerad av dess budskap. Han är något som Gilliam och Caro tillsammans med magi och trolldom
lekke
2016-02-08
I stort sett tandlös humor för pensionärer. Är dock i princip vad Sabus "Chasuke's journey" borde ha varit. Ett par finurligheter gör dock att jag är generös med betygs-2:an.