3.4

The Bow

En 16-årig flicka och en äldre man lever tillsammans på en båt, som de försörjer sig på genom att hyra ut till fiskare. Männen kan inte hålla tassarna borta från flickan, men den äldre mannen försvarar henne med sin pilbåge. Varje dag sätter han ett kryss i almanackan och gläds åt att flickans sjuttonde födelsedag närmar sig - dagen då han tänker gifta sig med henne.

Originaltitel Hwal
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Han Yeo-reum, Jeon Seong-hwang, Jeon Gook-hwan, Seo Si-jeok, Jo Seok-hyeon, Kim Ik-tae

Skapad 2019-11-10 av
Kim Ki-duk börjar bli ett välkänt namn även här i väst. Hans “Järn 3:an” kom ut i Sverige för inte så länge sedan och fick positiv kritik av många. Hans senaste film följer i ungefär sa...   Läs mer »

Zebulonm
2020-11-01
Vackert soundtrack. Storyn är väl ok.
BrutusBeefcake
2015-12-18
Fantastisk vacker och galet fint soundtrack. Kim Ki-duks filmer går in på bara kroppen. Otrolig upplevelse. (11-/15)

2015-05-18
Efter en omtitt 8,5 år senare tycker jag inte att den är lika bra. En film som saknar trovärdighet. Bra, men inte mycket mer än så. 6/10
JoHu
2012-01-22
Efter Järn 3:an hade man ju ganska höga förväntningar, men oj. Det här var inte bra. Inte bra alls. Extremt pretentiöst, lite småfånigt, bisarr handling, outhärdlig musik och rent ut sagt fars-artad, ofrivillig komik på slutet. Skippa den här.
Powha
2011-11-26
Något seg men en vacker och bisarr berättelse.

2011-11-05
Jag är ett stort fan av Kim ki Duk fast detta var en bitvis svag film...betyget blir nånstans svag till medel 3a
Bandersnatch
2008-07-08
Kim Ki-Duk börjar bli min nya favorit tror jag minsann. Även om den inte var lika bra som Järn 3:an och Livets Hjul var den ändå fantastisk. Jag gillar avsaknaden av dialog i hans filmer. Inte en massa tjafs. Inga ord behövs. Den här var rejält laddad med symbolik som tyvärr känns lite krystad framåt slutet. Den är liksom för mycket i all övernaturlighet. Det känns som det bryter mot resten av stämningen vilket resulterade i att jag blev lite bortdribblad. Jaja. Den var förstås väldigt vacker och väldigt spännande.
Cumlin
2008-05-18
Ganska lik The Isle och Livets Hjul fast bättre i detta fall. Ganska svårt att lita på Kim Ki-duk eftersom han är en så ojämn regissör men denna var riktigt fin.
HerrNenne
2008-04-30
Jag beundrar Kim Ki-duk enormt mycket för det han gjorde med Järntrean, men det här var inte alls lika bra. Tidvis vacker, men tystnaden här var mest krystad, och så ballade det ur lite. Fin film dock, som man kunde väntat sig.
Earthbind
2007-12-14
Som vanligt lyckas Kim Ki-duk att få sina karaktärer skölja oceaner av känslor över oss men med näst intill obefintlig dialog. Men det känns som om han fuskat lite här och där och The Bow känns inte lika finslippad som hans tidigare filmer.