3.6

Lånaren Arrietty

14-åriga Arrietty och resten av Klock-familjen lever ett lugnt och stilla liv medan de fyller sitt hem med saker som de har "lånat" från människornas hus. Plötsligt en dag så förändras livet för Klockorna när en liten människopojke råkar få syn Arrietty.

Originaltitel Kari-gurashi no Arietti
Alternativ titel The Borrower Arrietty, The Borrowers, The Secret World of Arrietty
Regissör Hiromasa Yonebayashi
Manus Hayao Miyazaki, Keiko Niwa
Genre Familjefilm, Fantasy, Animerad, Anime, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Keiko Takeshita (röst), Kirin Kiki (röst), Ryûnosuke Kamiki (röst), Mirai Shida (röst), Tomokazu Miura (röst), Shinobu Ôtake (röst), Tatsuya Fujiwara (röst)

Skapad 2019-11-11 av Mihon86
Arietty lever med sina föräldrar under ett gammalt hus mitt i ingenstans. På dagarna så lever Arietty i trädgården och aktar sig för grannarnas katt. En kväll får hon följa med sin far ut p...   Läs mer »

bnw
2023-08-12
3+. Händer inte vidare mycket, utom det runt Haru och Spiller. Inget vidare avslut.
Sheepy
2023-08-08
The Secret World of Arrietty är en betydligt mer lättsam och tyvärr också relativt platt Studio Ghibli film. Relationen mellan lånaren Arrietty och pojken Shô som ska vara det centrala fokuset är ytlig och inte särskilt väl uppbyggd. Likaså känns de konflikter och händelser som uppstår aldrig särskilt engagerade. Animationen håller däremot som alltid vad gäller Studio Ghibli extremt hög klass och är mycket rik på detaljer.
peu-depeu
2021-02-17
Efter att ha sett den en andra gång gillar jag den mer. Den är verkligen småskalig på precis rätt sätt. Väldigt få karaktärer, men det behövs inte fler. Ganska lite som händer, men med fullt fokus på det istället för att blanda in massa annat. Den är inte lika storslagen som andra Ghibli-filmer, men det passar bara filmen bra.
mazquara
2020-11-13
vacker men också rätt platt
2018-10-24
Har alltid varit svag för den här filmerna...
lumberdajack
2018-03-18
Mys
jlam
2017-02-11
Snygg och detaljrik, långsam och udda med starka scener. En brist är att man inte får se så mycket till vänskap mellan huvudpersonerna förrän det känslosamma slutet, som därför känns rätt överdramatiserat. Ingen av de bästa anime-filmerna. Intressant dock i dessa "mångfalds"-tider med parallellen till arters överlevnad - hade ett vitt folk fört fram det istället för japaner hade det nog blivit ramaskri.
Newt
2016-10-10
Vacker, vacker men ack så tunn och trist.
nilsy00
2016-02-09
Såg den en andra gång nyss och höjde betyget till 4:a. Kanske Manus saknar något men hantverket some skapar en sån skön stämmning är bara att buga och bocka för, respekt till Ghibi/Miyazaki. Ifall jag hade barn vid rätta åldern skulle jag se till att de såg denna film
Astrojacob
2016-01-28
Charmigt, lågmält o vackert. Skön romantisk Fyra.