The Book of Eli

En apokalyptisk framtidsskildring, som kretsar kring Eli, en man som tvingas kämpa för att frigöra samhället från förtryck. Som motståndare möter han en despot som genom sin grymma förtryckarregim har lamslagit en stad.

Originaltitel The Book of Eli
Regissör Albert Hughes, Allen Hughes
Manus Gary Whitta
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Ray Stevenson, Jennifer Beals, Evan Jones (I), Joe Pingue, Frances de la Tour, Michael Gambon, Tom Waits, Chris Browning, Malcolm McDowell

Starkbröl
2021-03-03
Lite trist med de som är så hatiska mot kristendom att de sågar en film på det. Med detta sagt är det inte en speciellt bra film, inte på grund av att huvudpersonen är religiöst motiverad utan på grund av för formulaiskt genomförande, precis varenda scen har setts förut i massor av andra filmer. Och egenskapen hos Eli är för osannolik för att kunna sväljas, för att få det att funka hade man fått gå all in och gjort filmen i en värld där religionen existerar som en faktor och Eli som en uttalad kraft i detta -- tänk Constantine. Ändå inte en dålig film, men inte bra heller. Ett gott men oengagerande hantverk. Svag trea.
Andreas_
2020-12-26
Bra framtidsaction i sann Mad Max anda med en laddad och stenhård Denzel Washington som här gör en av sina bästa roller som en typ svart Mad Max, hade gärna sett uppföljare till denna, lite som Mad Max har fått men tyvärr så lägger Hughs Bröderna in ett kristet budskap i filmen som är tråden rakt igenom kan man säga och det behöver vi inte mer än en film av, gillar inte när religion ska vara grunden till en story även om det skulle kunna utspela sig på detta sätt under en apokalyptisk framtid, Skurkarna är bra spelade av Gary Oldman som aldrig gör någon besviken och även en mindre roll av den underskattade Ray Stevenson som alltid är bra i dom få roller han får, sen har vi även Mila Kunis som även hon är bra i en seriös roll för en gångs skull. Som sagt, storyn hade kunnat vara bättre även med det religiösa budskapet och detta hade kunnat bygga upp till en ny Mad Max trilogi men det stannar vid en film och vi får vara nöjda med det vi får, tyckte dock att filmen hade tappat lite efter 10 år men höll ändå så pass att betyget blir en stark 3:a och det är mycket tack vare Denzel i huvudrollen.
HerrNenne
2020-02-04
Cool och snygg film som får till stämningen helt perfekt. Tycker också själva bok-ploten känns lite vek, speciellt när den tar överhanden mer och mer mot slutet.
2020-01-06
Tja... på tok för färgkorrad, en smula för religiös och lite väl "tuff och ball". Men annars var den rätt underhållande och engagerande. Bra skådisar, och med en del underfundig humor sin piggade upp. Kändes dock väldigt mer lågbudget än vad de stora namnen antyder. Hygglig söndagsunderhållning.
Roswall
2018-11-10
Svag trea för lite väl starka färgfilter och lite väl trasig värld ur en estetisk vinkel. Berättelsen känns ömsom stark, ömsom ihålig. Någon religiös propaganda skymtar jag inte. Märkligt hur många filmtipsare så fort några slags kristna motiv skildras ropar propaganda.
deswhip
2017-08-18
Tydligen trodde Filmtipset att jag skulle tycka filmen var en tvåa! Så j*vla fel, det är ju en klockren fyra! Men jag vet vad det beror på, att så många av er andra måste haka upp er så förskräckligt på den "kristna propagandan". Jag tycker inte det är så farligt, det är ju logiskt, USA är ett kristet land så vilken annan bok skulle han ha släpat på?
zyxz
2017-06-25
Nej, kristet crap. Kunde varit så mycket bättre.
Jamesa
2017-06-06
Stark 3:a, men så är jag också svag för det postapokalyptiska.
widez
2017-05-26
En del bra scener men handlingen är inte mycket att hurra för. Konstiga omständigheter emellanåt som för berättelsen framåt samt att det hela överlag är religiöst strunt!
NoWireHangers
2017-02-04
Jag är lite kluven inför själva konceptet och det eventuella budskapet i filmen, vilket kan tolkas på olika sätt. Men jag väljer att vara välvilligt inställd till det. Jag gillar den postapokalyptiska miljön och Denzel Washingtons karaktär är en riktig hårding (förutom i de stunder han mest är flummig och religiös).