The Big House

Kent döms för dråp efter ha kört på någon rattfull hamnar och hamnar på ett överfullt fängelse som inte riktigt kan hanskas med alla fångar.

Originaltitel The Big House
Regissör George W Hill
Manus Joseph Farnham, Martin Flavin, Frances Marion
Genre 30-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Chester Morris, Wallace Beery, Lewis Stone, Robert Montgomery, Leila Hyams, George F Marion, JC Nugent, DeWitt Jennings, Roscoe Ates, Fletcher Norton

Astrojacob
2013-09-08
Trots lite knasigt ljud (1930) och gammal grynig bild, så är denna första riktiga fängelsefilmen lagom gullig i sin naiva action. Kul med både Berry från "The Champ" och Robert Montgomery, senare i Hitchcock (Mr & Mrs Smith). Dessutom liten biroll för Marion, pappa till Garbo i "Anna Christie". Hyfsat dramatisk Fyra.
2012-05-07
Tydligen den film som lite grann etablerade fängelsefilmen som en genre, bara det gör den ju intressant, men även utan den kontexten är det en intressant film. Som vanligt gillar jag att det inte finns några givna goda eller onda karaktärer här, och det är ett bra berättargrepp att skildra tre olika personers inställning till fängelselivet. Bra skådespelare också, i synnerhet Wallace Beery. I övrigt känns det dock som att manuset är bättre än genomförandet, åldern har tagit ut sin rätt lite grann, och på vissa ställen känns det inte helt idealiskt berättat. Slutuppgörelsen känns spektakulär för sin tid, men den är samtidigt lite rörig. Filmen hade nog också behövt vara lite längre för att man på allvar skulle kunna utveckla karaktärerna ordentligt. Men en trea är det, utan problem